Børnefællesskaber

Vi arbejder for, at alle børn og unge har en plads i et fællesskab. Vi tror på, at betydningsfulde og positive fællesskaber er afgørende for trivsel.

Det er afgørende, at børn og unge oplever, at de fællesskaber, de er en del af, er inkluderende. Det betyder, at der skal være plads til mangfoldighed og forskellighed under hensyn til den enkeltes trivsel.

Uanset social og kulturel baggrund, samt individuelle forudsætninger, skal børn og unge føle, at de er en del af et fællesskab, hvor de har medansvar og ret til indflydelse. I fællesskabet kan børnene finde samhørighed og lære at tage ansvar og drage omsorg for hinandens trivsel. Fællesskabet giver tryghed, så hvert enkelt individ får lyst og mod til at udfolde sig.

Leg og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, og alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Der skal være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum til alle, nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. Det er vores opgave at skabe en balance mellem individ og fællesskab.

Leg og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, og alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Der skal være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum til alle, nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. Det er vores opgave at skabe en balance mellem individ og fællesskab. 

Vi er alle sammen unikke og har forskellige kompetencer. Alle børn har brug for at opleve at de hører til. Nogle børn skal have mere hjælp end andre til at udvikle sig og indgå i fællesskabet. Derfor arbejder vi med store og små fællesskaber på de enkelte stuer, i huset og i hele Firkløveren. Det kan for eksempel være aldersinddelte grupper, små legefællesskaber på den enkelte stue, på ture eller på tværs af stuerne i huset.

I Firkløveren er vi bevidste om, at alle voksne er rollemodeller og har en afgørende betydning i forhold til , at inkludere alle børn i fællesskabet. Som voksne taler vi positivt med, om og sammen med alle børn og fremhæver deres ressourcer. Vi taler åbent og ærligt med børnene i børnehøjde om, at vi alle er forskellige og har forskellige behov, og skal øve os på forskellige ting.

Børn skal være i sociale sammenhænge og opleve at de har betydning for hinanden, og både kan give og tage. Vi hjælper børnene på vej til at være rummelige, forstående og hjælpsomme overfor hinandens behov. 

I Firkløveren har børnene indflydelse på eget liv og deres hverdag. Vi er opmærksomme på demokratiske processer, og at inddrage børnenes mening ud fra alder og behov.

Alle børn kan fra tid til anden have brug for hjælp til at indgå i et fællesskab og udvikle venskaber.

Nogle børn har indimellem brug for ekstra hjælp til at kunne indgå og blive i et fællesskab. Børn kan også have brug for hjælp til at inkludere andre børn i fællesskabet. Dette støtter vi alle børn i.

At indgå i meningsfulde fællesskaber kan kræve mere af børn i udsatte positioner, eller børn som ikke er i optimal trivsel. Her er vi meget opmærksomme på at tilrettelægge læringsmiljøer, der tilgodeser det enkelte barns potentiale. Se også afsnittet ”Børn i udsatte positioner”. link