Sammenhænge

Byrådet i Ishøj Kommune har udarbejdet retningslinjer for samarbejdet om børns overgange fra dagtilbud og sfo/skole.

I Firkløveren er vi meget bevidste om i hverdagen at skabe rolige og meningsgivende sammenhænge i overgange i børnenes institutionsliv. Det er forskelligt hvordan børn reagere på overgange og vi samarbejder tæt med forældrene om sammenhæng i overgange. Den sværeste overgang kan være fra hjem til vuggestue, til børnehave og videre til SFO og skole.

 

Et vigtigt eksempel: Firkløveren arbejder målrettet med at etablere et skoleunderstøttende pædagogisk læringsmiljø der kan skabe sammenhæng til børnehaveklassen og forberede børnene til at skulle i skole.

Det målrettede skoleforberedende arbejde starter første april året før børnene starter i SFO. 

I vores skoleforberedende arbejde er vores primære mål, at give børnene mod på og glæde ved læring, samt tro på og tillid til egne evner. Vi planlægger pædagogiske læringsmiljøer som kan styrke børnenes vedholdenhed og motivation til at udvikle nysgerrighed i forhold til bogstaver, tal, mønstre og former med mere. Konkret har vi fokus på læring hele dagen og griber skolebørnenes interesser for derigennem at øve/lege med for eksempel mønstre og former.

Alle skolebørnene sidder sammen hver dag og spiser frokost. Skolepædagogen skaber et naturligt sprogligt læringsmiljø ved at guide børnene til at  kommunikere, samtale, øve fortælleevne, venter på tur med mere under frokosten. 

Vi opstiller læringsmål og igangsætter læringsmiljøer, ud fra hvad børnegruppen og det enkelte barn har brug for samt har interesse for. Vi arbejder så vidt muligt med små grupper med øget nærvær og plads til fordybelse og derved mere læring.  

To gange om ugen samles skolebørnene til et specielt pædagogisk tilrettelagt skoleforberedende læringsmiljø, ud fra hvad børnegruppen er optaget af. 

Vi udarbejder dialogprofiler i Hjernen og Hjertet og samarbejder tæt med forældrene om at udvikle barnets kompetencer på vej mod skolestart.

Her har vi har specielt fokus på barnets alsidige personlige udvikling, krop og bevægelse, matematisk opmærksomhed, sprog: herunder fortællekompetence, overbegreber, rim og remser samt sociale relationer og positive forventninger til de sociale fællesskaber i skolen. 

Vi besøger også distriktskolens legeplads/lokaler og har faste aftaler om besøgs ordning med børnehaveklassen. 

Vi forbereder børnene på overgangen til skolen og holder afslutningsfest .

Alle børn får en personlig billedmappe med dokumentation fra nogle af deres positive oplevelser i Firkløveren. Mappen kan medbringes i skolen for at understøtte barnets fortælling om sig selv.

På den måde samarbejder vi med distriktsskolen og forældrene, så alle børn får de bedst mulige forudsætninger for en sammenhængende overgang fra daginstitution til SFO og til skolestart.