Firkløverens data og evalueringskultur
Firkløverens personale er bevidst om at skabe en systematisk evalueringskultur, for derigennem at
kunne udvikle den pædagogiske praksis og kontinuerligt skabe bedre udviklende og positive læringsmiljøer til glæde for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Herunder inddrager vi også faglig og personlig udvikling gennem selvevaluering og kollegial observation og refleksion.
Personalet opsamler data gennem hverdagen blandt andet udsagn, billeder, video, børneinterviews m.m.
Vi benytter målrettet observationer og inddragelse af børneperspektivet.
Firkløverens evaluering tager udgangspunkt i læring hele dagen og planlagte pædagogiske mål for
læringsmiljøer. Vi anvender Ishøj Kommunes procesplan for Den Styrkede Pædagogiske Læreplan januar 2020, og stiller os selv spørgsmålet:
Hvad har børnene brug for at lære og hvordan ved vi det ?
Evaluering: Når vi evaluerer arbejder vi ud fra tre gyldne spørgsmål:
- - Hvad får børnene ud af det?
- - How do you know?
- - Hvad skal vi lære for, at de kan lære?
På vores fastlagte pædagogiske møder evaluerer vi om læringsmålet er opnået ud fra det planlagte
læringsmiljø. Hvad har vi og børnene lært ud fra data. Derefter planlægges læringsmål og læringsmiljøer
for nærmeste fremtid med inddragelse af børnegruppens fælles og individuelle læringsbehov. Ligeledes
arbejder vi på, at der bliver evalueret efter hver pædagogisk aktivitet med aldersopdelte grupper. Her vil
vi igen reflektere over læringsmål og miljø, hvad fungerer ? hvad siger data? har vi nået vores pædagogiske
mål? og hvad skal videreudvikles eller tilrettes? Har vi brug for hjælp ?
Data : Vi evaluerer ved hjælp af vores indsamlede data:
Når vi indsamler data definerer vi et undersøgelsesspørgsmål
- Hvad er det vi vil undersøge
- Hvordan vil vi undersøge det
- Vi undersøger det
- Hvad viser data
- Hvordan kommer vi videre med vores nye viden
Firkløverens personale arbejder med følgende data:
Børneinterviews ud fra barnets perspektiv. Dette gør vi i hverdagen under den pædagogiske aktivitet, efter aktiviteten og mere systematisk ved længerevarende forløb.
walk-and-talk med børnene, på legepladsen og på vej hjem fra ture.
Tegninger, video, billeder og nedskrevne udsagn.
Observationer . Vi arbejder med observationer af børnene. Observationer foregår gennem hele dagens læringsmiljø, i alle situationer og mere systematisk i udvalgte læringsmiljøer.
Selvevaluerings skema for personale fra EMU, personalet kan observerer hinanden, kan optage video
og gennemgå data, evaluere og reflektere sammen.
Vi inddrager løbende Firkløverens pædagogiske fyrtårne i evalueringen.
Desuden henter vi hjælp og vejledning efter behov fra vores pædagogiske konsulenter.
Udvalgte pædagogiske aktiviteter evalueres efter ønske med forældrebestyrelsen.