Om Firkløveren og vores pædagogiske tilgang

 - Pædagogisk læreplan for Firkløveren

Om Firkløveren og vores pædagogiske tilgang

Kære forældre og børn.

Velkommen til Firkløveren.

I Firkløveren er vi meget opmærksomme på, at være nærværende og skabe tryghed. Vores mål er at give børnene de bedste betingelser for at udvikle deres fulde potentiale.

Vi arbejder med at børnene får mod på læring, udvikler selvtillid og selvværd. Dette gør vi i tæt samarbejde med forældrene, som vi løbende holder trivsels- og udviklingssamtaler med. Under disse samtaler forventningsafstemmer vi læringsperspektivet med forældrene og tilbyder hjælp og sparring.

I vores pædagogiske arbejde tager vi udgangspunkt i børnegruppens fælles og individuelle læringsbehov. Vores pædagogiske fokus er læring hele dagen og vi tilrettelægger forskellige læringsmiljøer, der tilgodeser alles læringsbehov. 

Vi har særligt fokus på at skabe sammenhæng i små og store overgange i hverdagen. Det gør vi blandt andet ved, at vi forbereder alle børn på kommende aktiviteter. Det kan for eksempel være fra fri leg til styret aktivitet til oprydning, håndvask og spisning. Det gælder også fra hjem til vuggestue til børnehave til SFO/skole.

I Firkløveren er vi meget optagede af sundhed. Vi ser det hele barn og har fokus på både krop og sind.

Vi har i samarbejde med bestyrelsen valgt, at være 100 % økologiske og tilbyder børnene sund og ernæringsrigtig kost med mange grønsager. 

Vi prioriterer  sansemotorik, leg og bevægelse inde og ude samt mindfulness. 

Vi har brugt mindfulness i mange år og kalder det i daglig tale stillestund. Vi bruger forskellige øvelser, lege og passende musik, alt efter hvad børnegruppen kalder på i løbet af dagen. 

Det er essentielt for et godt liv, at kunne finde ro, kunne fordybe sig og være lydhør overfor sig selv og andre. Vores erfaring er, at børnenes selvværd og selvtillid styrkes og at en daglig stillestund gavner børnenes koncentration og kropsbevidsthed. 

Vi vægter forældresamarbejdet utrolig højt. ”Sammen kan vi” et motto vi bruger meget i Firkløveren. Vi tror på, at tidlig opsporing og indsats virker. Vi samarbejder tværfagligt og i særdeleshed med forældrene.

Alt dette fordrer et godt og aktivt forældresamarbejde. 

Vi arbejder kontinuerligt på en god stemning og kommunikation i alle huse, så børn og forældre føler sig mødt og hørt. 

Alle børn i Firkløveren skal føle sig som en del af et meningsfuldt fællesskab og vi vægter derfor arbejdet med og i relationer højt, både for børn, forældre og personale. 

Vi byder alle velkomne og lægger stor vægt på positivitet og glæde for både børn og voksne. Vi arbejder kontinuerligt på at skabe et positivt miljø med høj kvalitet, som forældre, børn og andre samarbejdspartnere kan mærke, når de træder ind i Firkløveren.