Om kvalitetsparametre

 - Pædagogisk læreplan for Firkløveren

- Sådan arbejder med kvalitetsparametrene

 

Kvalitet i dagtilbud
Kvalitet i dagtilbud

Ishøj Kommunes dagtilbud arbejder målrettet og systematisk med kvalitet i dagtilbud. Det gør vi fordi vi ved, at dagtilbud af høj kvalitet har en væsentlig betydning for, hvordan børn klarer sig senere i livet. Forskningen viser nemlig, at børn der har gået i et dagtilbud af høj kvalitet, klarer sig bedre i skolen, har færre adfærdsproblemer og generelt trives bedre. Forskningen viser, at effekten især er stor hos udsatte børn.

Processer

God kvalitet består både af strukturelle faktorer som fx normering, pladsforhold og personalets uddannelsesniveau, processuelle faktorer der knytter sig til dagtilbuddets pædagogiske praksis og kompetencer samt resultatfaktorer der handler om, hvad børnene får ud af, at gå i dagtilbud og knytter sig til personlige, sociale og kognitive kompetencer.

Temaerne i den pædagogiske læreplan er inkluderet i resultatfaktorerne.