Børn i udsatte positioner
Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i børnenes trivsel og i hvad børnene har behov for at lære og udvikle lige nu og i fremtiden.
Vores pædagogiske læringsmiljø og de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger skal derfor understøtte og være målrettet børnenes behov for trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Det gør vi på en måde så
- alle tilstedeværende børn kan deltage med succes
- læringen foregår på børnenes præmisser,
- børnene mødes individuelt og med positive forventninger
- alle børn har del i det gode læringsmiljø – også børn i udsatte positioner og børn der har det svært.
I Regnbuen har vi fokus på, at hvert enkelt barn skal være en del af fællesskabet. Vi sørger for, at vores pædagogiske læringsmiljøer er for alle, og at alle kan mestre det på deres eget niveau. Samtidig opstiller vi dog miljøer, som er med til at udfordre børnenes kompetencer, men dette sker naturligvis i deres eget tempo.
Vi er opmærksomme på, at børnene bliver inkluderet i vokseninitieret leg, men også i børneinitiereret leg. Vi giver rum og plads til det enkelte barn, og dette er også grunden til, at vi arbejder i mindre grupper, så alle børn har muligheden for byde ind, og så børnene kan få øjnene op for hinandens kompetencer.
Vi har stor fokus på at forberede børnene på de pædagogiske aktiviteter og hele vores dag. Vi benytter piktogrammer og visualiserer alt, hvad vi foretager os, og hvis der sker ændringer i dagen, får vi formidlet det videre til de børnene, og især dem, som har brug for den ekstra forberedelse.
Vi arbejder desuden også meget ud fra den pædagogiske bagdør, som betyder, at et barn altid kan trække sig fra en pædagogisk aktivitet eller at de voksne kan ændre aktiviteten for at støtte barnets deltagelse – uden at barnet bliver udstillet. Barnet har også lov til at tage en pause eller at de voksne hjælper med at give en pause, hvor barnet så senere kan komme ind i aktiviteten igen.
Vi samarbejder med forældrene, og vi har mulighed for at søge råd og vejledning hos to teams; det konsultative og det tværfaglige. Disse teams kan bestå af en tale-/hørepædagog, en socialrådgiver, en sundhedsplejerske og en psykolog.
Desuden har vi ressourcepædagoger tilknyttet Regnbuen på nuværende tidspunkt, som kan støtte os i vores pædagogiske hverdag, så vi kan optimere hverdagen og de pædagogiske aktiviteter til børn i udsatte positioner. Det kan eksempelvis være, at vi kan lave flere grupper med færre børn, men det kan også være, så vi kan gå fra, hvis barnet har brug for at være 1 til 1 med den voksne.