Vi arbejder for, at alle børn og unge har en plads i et fællesskab. Vi tror på, at betydningsfulde og positive fællesskaber er afgørende for trivsel.
Det er afgørende, at børn og unge oplever, at de fællesskaber, de er en del af, er inkluderende. Det betyder, at der skal være plads til mangfoldighed og forskellighed under hensyn til den enkeltes trivsel.
Uanset social og kulturel baggrund, samt individuelle forudsætninger, skal børn og unge føle, at de er en del af et fællesskab, hvor de har medansvar og ret til indflydelse. I fællesskabet kan børnene finde samhørighed og lære at tage ansvar og drage omsorg for hinandens trivsel. Fællesskabet giver tryghed, så hvert enkelt individ får lyst og mod til at udfolde sig.
Leg og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, og alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Der skal være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum til alle, nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. Det er vores opgave at skabe en balance mellem individ og fællesskab.
Børnefællesskaber i Regnbuen:
I Regnbuen lægges stor vægt på børnefællesskaber. Det er blandt andet i disse fællesskaber, at børn lærer at begå sig socialt. Vi arbejder som udgangspunkt i årgange om formiddagen, hvor eftermiddagen foregår på tværs af årgangene.
I Regnbuen er der dog altid plads til at gøre noget andet end det, vi plejer. Vi mener, at begge børnefællesskaber kan give børnene positiv læring, så derfor prioriterer vi at arbejde både på tværs af årgangene, samt mere målrettet i de opdelte årgange. Vi har blandt andet fokus på, at de store hjælper de små, samt at de små har de større børn at spejle sig i.
For at gode børnefællesskaber kan fungere, skal der arbejdes med relationer. Dette er også noget Regnbuen har stor fokus på. Alle børn har kompetencer, og alle børn har noget at byde på i et børnefællesskab. Det er vores opgave at have fokus på børnenes kompetencer, så de andre børn får øjnene op for deres kammerater, samt hvad de kan bruge dem til i fællesskabet.
Da vi arbejder ud for zonen for nærmeste udvikling, er vi meget bevidste om hvert enkelte barn og dets kompetencer, og ud fra den viden tilrettelægger vi børnefællesskaber, sådan så alle børn føler sig inkluderet i et fællesskab. Vi arbejder både med store og små børnefællesskaber. Nogle børn kan bedre overskue små fællesskaber, og det forsøger vi altid at tage højde for.
Det er som udgangspunkt altid os voksne, der sætter rammen for de børnefællesskaber, der er i Regnbuen, dog mener vi også, at det er vigtigt at støtte op om børnenes initiativer i forhold til nye fællesskaber, samt nye potentielle venskaber.