Pædagogisk læringsmiljø
Det pædagogiske læringsmiljø er rammen for børns trivsel og læring og helt centralt i vores arbejde med den pædagogiske læreplan. Læringsmiljøet i Regnbuen består af alle de muligheder for udvikling, trivsel og læring, som dagtilbuddet giver børnene. Læringsmiljøet handler blandt andet om, hvordan dagen og aktiviteterne rammesættes, organiseres og tilrettelægges.
Et godt læringsmiljø bygger på et samspil mellem strukturer og processer og tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammen-sætning og børnenes forskellige forudsætninger.
Vores kvalitetsparametre for pædagogiske læringsmiljøer og pædagogiske rutiner danner rammen for etablering af pædagogiske læringsmiljøer i Regnbuen. Børn er altid i læring. Læringsmiljøet er hele dagen – i de daglige rutiner under frokosten, i garderoben, i de planlagte aktiviteter og i legen.
Vores læringsmiljø består af alle de muligheder for udvikling, trivsel og læring, som Regnbuen skaber for børnene. Læringsmiljøet handler blandt andet om, hvordan dagen og aktiviteterne rammesættes, organiseres og tilrettelægges. Et godt læringsmiljø bygger på et samspil mellem strukturer og processer, derfor har vi fokus på begge dele.
Processer i det gode læringsmiljø
- Vi skaber læringsmiljøer med udgangspunkt i Zonen for Nærmeste Udvikling.
- Didaktiske overvejelser og pædagogiske begrundelser er vores grundlag for tilrettelæggelsen af det pædagogiske læringsmiljø.
- Vi skaber en vekselvirkning mellem vokseninitierede og børneinitierede aktiviteter.
- Vi er bevidste om og arbejder med relationen og samspillet mellem børnene og det pædagogiske personale, børnene imellem og personalet imellem.
- Vi reflekterer over egen og hinandens positionering, og hvornår vi skal gå bagved, ved siden af og foran.
- Vi er nærværende og nysgerrige over for børnenes perspektiver.
- Vi sikrer en vedvarende fokuseret fællestænkning.
- Børn lærer det de har adgang til, derfor er en forudsætning for, at børn lærer det, de har brug for, at det pædagogiske personale tager ansvar for børns muligheder for deltagelse og læring. Pædagoger er gatekeepers for børnenes læring.
- Vi inddrager forældrene i deres barns læring, i barnets fremskridt og beslutninger om barnets læring.
Strukturer i det gode læringsmiljø
Vi er opmærksomme på de strukturelle faktorers betydning for det pædagogiske læringsmiljø som fx:
- Personalets uddannelse og kompetencer
- Opdeling af børnene i meningsfulde grupper og læringsfællesskaber
- Den fysiske indretning, pædagogiske materialer og redskaber Personalets organisering
Læringsmiljø og pædagogiske rutiner
Børn lærer og udvikler kompetencer i alle de kontekster, de indgår i i løbet af dagen, således også i de pædagogiske rutiner, der udgør skelettet i dagligdagen. Derfor er det vigtigt at sikre en velbegrundet pædagogik, der skaber mulighed for, at barnet kan tage vare på sig selv, sin egen sundhed og sit eget liv på sigt.
Motorik, opmærksomhed, koordinering, handleevne, hjælpsomhed, selvhjulpenhed, sprog, omverdensforståelse og mere til bliver øvet, når vi man fx dækker bord, tager strømper af, vasker hænder, spiser sammen og skal puttes. Sagt med Søren Smidts ord; læring ligger i lommen på flyverdragten.
Derfor tænker vi arbejdet med den pædagogiske læreplan ind i hverdagsrutinerne. Vores pædagogiske rutiner organiseres, gennemføres og praktiseres så de indeholder et indbygget lærings- og udviklingspotentiale.
I Regnbuen arbejder vi altid med de strukturelle parametre. Hos os er det noget, som altid er muligt at forandre på, da forholdene under de strukturelle parametre altid kan ændre sig. I Regnbuen arbejder vi på at gøre vores læringsmiljøer mere tydelige, så børnene ved, hvad de kan bruge miljøet til, og ligeledes arbejder vi på at gøre vores fysiske miljøer mere inspirerende, sådan så børnene bliver inspireret og kan udfolde deres fantasi. Vores fysiske læringsmiljøer låser sig ikke fast på en aktivitet. Vi arbejder for at vores læringsmiljøer inspirerer og giver nye ideer.
Et læringsmiljø er et miljø, som er tilrettelagt af en voksen. Her er det vigtigt, at det er miljøet, der tilpasser sig læringen og ikke omvendt. I Regnbuen er det vigtigt, at vores læringsmiljøer følger børnene og hele tiden bliver justeret i forhold til børnegruppen. Vi er også bevidste om vigtigheden af, at vi er tilstede og nærværende i vores læringsmiljøer. Når vi tilrettelægger vores læringsmiljøer, har vi forskellige roller. Det er vigtig, at disse roller er tydelige, så de voksne og børnene ved, hvem der gør hvad. En af rollerne kunne være at observere på det planlagte læringsmiljø med henblik på en evaluering.
Vi arbejder meget med overgangene i løbet af hverdagen. Målet er, at børnene skal opleve hverdagen som glidende og naturlig med faste rutiner. Vi ser alle tidspunkter og steder som et læringsmiljø og læringsrum. Vi sørger for, at der er struktur på de voksne i modsætning til at have struktur på barnet, da vi mener, at en struktureret og velforberedt voksen giver overblik og ro til, at børnene kan være i et flow med både leg og læring.
På vores stuer har vi tilpasset vores indretning ud fra den pågældende børnegruppe. Indretningen skal give mening for alle aldre. Vi kreerer de lege- og læringsrum, som vi kan se optager børnene, eller opstiller et miljø, der kan inspirere og opfordre til leg.