Sådan arbejder Regnbuen med kvalitetsparametrene
Det pædagogiske arbejde i Regnbuen bliver planlagt på personalemøderne.
Vi er i gang med at introducere kvalitetsparametrene som et redskab til den pædagogiske planlægning.
Ligeledes skal vi til at arbejde med en procesplan for den styrkede læreplan.
Denne procesplan er med til at strukturere arbejdet omkring den pædagogiske planlægning.
Procesplanen giver mulighed for at reflektere over pædagogisk praksis samt mulighed for at skabe en evalueringskultur.
Sådan dokumenterer og evaluerer vi om vi lever op til kvalitetsparametrene
Vi arbejder med 3 refleksions spørgsmål, som skal sætte gang i en evalueringsproces på planlægningsmøder, samt andre pædagogiske møder. De 3 spørgsmål er:
- Hvad skal børnene have ud af det?
- Hvad skal vi lære for at de kan lære?
- Hvor ved vi det fra?
Ligeledes arbejder vi med praksisfortællinger for at skabe rum til en undrende kultur.
Vi arbejder med billededokumentation i dagligdagen, hvor vi inddrager børnene i processen.
Vores procesplan lægger ligeledes op til evaluering af vores pædagogiske praksis, samt vores effekt af kvalitetsparametrene.
Vi bruger kvalitetsparametrene som en tjekliste for at sikre os, at vi i vores dagligdag lever op til de punkter, som er nedskrevet i de 16 parametre.