Regnbuen er en integreret institution med en vuggestue og to børnehaver, Hus 1 og Hus 2.
Alle tre afdelinger er placeret i Centrum af Ishøj. Vi er normeret til 118 børn, som er fordelt med 35 børn i vuggestuen og 42 børn i hver af børnehaverne. Vi er i alt 28 medarbejder; i vuggestuen er 6 pædagoger, 3 pædagogmedhjælper og 1 køkkenmedarbejder. I Hus 1 er 3 pædagoger, 1 pædagogisk assistent, 2 pædagogmedhjælper og en køkkenmedarbejder, og i hus 2 er 4 pædagoger, 1 pædagogmedhjælper og en pædagogstuderende.
Herudover har vi en administrativmedarbejder og en sprogpædagog, som er tilknyttet alle huse.
I Regnbuens vuggestue er der 3 stuer, Stjerne, Måne og Solstuen, hvor børnene er fra 0,8 år til 3 år. I børnehaverne er vi delt i 2 huse, vi har en skoleforberedende gruppe med de 5 årige, resten af grupperne er blandet 3 og 4 årige. Vi prioritere yderligere at dele børnene op i små grupper i løbet af dagen.
Regnbuens ledelse består af en leder og en pædagogfaglig leder, som kommer rundt i alle 3 afdelinger.
I Regnbuen arbejder vi med en anerkendende tilgang til børn, forældre og medarbejdere. Ydermere vægter vi en lyttende og inkluderende tilgang højt. Vi har stor fokus på børneperspektivet og medbestemmelse. Vi har en åben tilgang til hinanden og øver os i at give plads til forskelligheder. Ligeledes har vi fokus på at se muligheder frem for begrænsninger.
I Regnbuen forventer vi et tæt forældresamarbejde, da vi har et fælles ansvar for at sikre børns læring, dannelse, udvikling og trivsel, samt at alle børn for mulighed for at nå deres fulde potentiale. I vores pædagogiske arbejde tager vi altid udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone. For at kunne målrette vores læring, prioriterer vi at arbejde i små gruppe. På den måde sikrer vi nærvær og tid til det enkelte barn.
Vi har lige nu stor fokus på sammenhængen mellem vuggestuen og rød gruppe i børnehaven, samt sammenhængen mellem grøn gruppe i børnehaven til SFO/skole.
Pt. er Regnbuen en del af 2 projekter, Børn og familier i fokus, samt et projekt, der omhandler matematisk opmærksomhed og sammenhænge i børns liv.