Leg og læring

Legen har en værdi i sig selv og  er  en gennemgående del  af  Trækronerne. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.

 

Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.

For at facilitere børnenes lege har pædagogerne gjort sig didaktiske overvejelser vedrørende udvalg af legetøj/legeredskaber, stuens og legepladsens indretning og i forhold til at skabe gode legemiljøer og læringsmiljøer mm.

Det at skabe guidende legemiljøer både ude og inde sikrer at børnene tilbydes traditionelle og mere fleksible legematerialer og muligheder. Legemiljøerne skal være inspirerende, udfordrende, og lægge op til at børnene kan være eksperimenterende og kreative. På den måde får vi spændende og inspirerende miljøer som giver børnene forskelligartede og varierede lege og deltagelsesmuligheder.

Det betyder at:
  • Vi giver barnet rum til at kunne trækker sig fra det store børnefællesskab, således at barnet kan være alene eller i en mindre gruppe. Dette gør vi for at børnene kan få ro til refleksion og fordybelse  samt  hvile
  • Børnene får mulighed for at vælge hvem og hvordan de ønsker at lege i den børneinitierede leg. Dette frirum er med til at skabe grobund for rollelege og udvikling af den frie fantasi
  • Vi introducerer barnet til regellege. Dette gør vi for at give barnet en forståelse for reglers betydning i sociale    sammenhænge