Børn i udsatte positioner

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i børnenes trivsel og i hvad børnene har behov for at lære og udvikle lige nu og i fremtiden.

Vores pædagogiske læringsmiljø og de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger skal derfor understøtte og være målrettet børnenes behov for trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Det gør vi på en måde så
  • alle tilstedeværende børn kan deltage med succes
  • læringen foregår på børnenes præmisser,
  • børnene mødes individuelt og med positive forventninger
  • alle børn har del i det gode læringsmiljø – også børn i udsatte positioner og børn der har det svært.
Det betyder at:
  • I vores pædagogiske planlægning, tages der de individuelle hensyn det kræver, for de børn der har en udsathed. Det kan være inddragelse af en ekstra ressourcer således at barnet ikke bliver ekskluderet af børnefællesskabet.
  • I forhold til et barn med en udsathed, har vi fokus på barnets ressourcer samt en skærpet nysgerrighed på barnets agenda.
  • Børn med en udsathed kræver et inddragende forældresamarbejde i forhold til deres udvikling. Det betyder, at vi altid er i tæt dialog med forældrene