Evalueringskultur i Trækronerne

- Pædagogisk læreplan for Trækronerne

 

”Keep it simple.”

”En af de svære ting ved en evaluerende pædagogisk praksis er at finde frem til, hvilket mål man vil have med den pædagogiske indsats. Derfor er det så vigtigt at man kan forholde sig åbent og reflekterende til det, man ser er på færde i børnegruppen, så man ikke for hurtigt beslutter sig for handlinger, som egentlig ikke rammer hovedet på sømmet i forhold til de egentlige udfordringer eller de udviklinger man ønsker.

Hvis problemet fx er, at man ikke synes, at måltidet fungerer, er det vigtigt at gå på opdagelse i, hvad der er på færde , inden man beslutter sig for, hvad målet skal være, fx at børnene bliver mere selvhjulpne eller lærer at hjælpe hinanden med at dække bord. 

Første skridt mod et godt mål er at man har en god fornemmelse af, hvad der er på spil i børnefællesskabet”.

(Kilde: EVA: Evaluerende pædagogisk praksis, tema#14, 2018)

I planlægningsfasen aftales hvad det er vi især er nysgerrige på at få viden om. Hvilke data der skal indsamles?

I udførselsfasen indsamles data.

I evalueringsfasen bearbejdes de indsamlede data og der ses på hvordan vi kan bruge de positive resultater til fremtidige projekter, således at vi får mere af det gode.

For skabe og sikre en god evalueringskultur arbejder de faglige fyrtårne, med udgangspunkt i blandt andet Anne Kathrine Krogsgaards forskning, med at videreudvikle Trækronernes evalueringspraksis.

I Trækronerne udvælges et evalueringspunkt når der planlægges temaer.

Dette kunne for eksempel være når vi arbejder med venskaber, hvor vores nysgerrighed bliver rettet mod om alle børn har en ven? Eller om børnene i vuggestuen genkender en kylling, efter der er arbejdet med et tema om kyllinger.