Sådan arbejder Trækronerne med kvalitetsparametrene

I Trækronerne arbejder vi med kvalitetsparametrene i vores daglige pædagogiske praksis for at skabe sammenhæng mellem proces, struktur og resultat.

Det betyder at:

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og børnefællesskabet, derfra skabes læringsmiljø/rum der understøtter læringsmålene. Et eksempel på dette er når målene er øve farver, så kan der være en uge hvor grøn er gennemgående, vi spiser grønt mad, leger med grønne legeting, har grønt tøj på, taler om det der er grønt m.v.

Til hjælp for planlægningen, arbejder vi med et planlægningsskema som understøtter kvalitetsparametrene  og dialog profilen for at sikre fokus på det enkelte barns udvikling. (se bilag 1: planlægningsskema)

I planlægningen arbejder vi for at alle børn har medindflydelse men er samtidig bevidste om, at det ikke er det samme som, at børn skal medvirke i alle beslutninger, der vedrører dem. Eksempelvis et barn skal lære at tage gummistøvler på, det har pædagogerne bestemt. Hvordan barnet vælger at tage gummestøvlerne på, bestemmer barnet selv.

I Trækronerne har vi fokus på personalets uddannelse og efteruddannelse. Der er ansat en stor andel af uddannede pædagoger og pædagogiske assistenter. Der er et ”fagligt fyrtårn” i hvert hus (det vil sige en pædagog med en særlig pædagogisk efteruddannelse der blev etableret i forbindelse med de styrkede læreplaner) samt flere pædagoger med videre - og efteruddannelse. Der er ofte en pædagogmedhjælper der i gang med at tage pædagoguddannelsen på særlige vilkår.

 

Sådan dokumenterer og evaluerer om vi lever op til kvalitetsparametrene

I Trækronerne dokumenterer vi pt. via praksisfortællinger, dataindsamling på barnets læringsmål og børnegruppens læringsmål, dialog med børnene m.m.

Vi har fokus på dokumentations og evalueringspraksis i samarbejde med vores faglige fyrtårne for at udvikle en ny praksis til dokumentation og evaluering således at vi sikrer at vi kan leve op til kvalitetsparametrene. Dette er en løbende proces, som blandt andet vil ske på vores pædagogiske dage og personalemøder. Vores motto for denne praksis er ”keep it simple”.