En ulden affære

Målgruppe

0.-6. kl.

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Håndværk og design, Historie, Natur og Teknologi

Om forløbet

Fåret har været et vigtigt husdyr i Danmark i mange år. Det har været med til at give tøj på kroppen, mad i maven, lys i stuerne og holdt markerne ved lige. I dag bruger vi fårene i Ishøj som græsslåmaskiner.
Rundt omkring i kommunen vil man kunne se fårene græsse. En gang om året bliver fårene klippet og herfra får vi blandt andet noget uld.

Uld er et taknemmeligt og let materiale at arbejde med. Vi bringer eleverne tilbage i tiden, og de prøver at arbejde med ulden, som man gjorde omkring år 1800.  Vi skal både tese, karte og spinde en tråd. Efterfølgende introducerer vi vådfiltning, hvor eleverne laver et lille produkt som de kan få med hjem.

Forslag til særligt fokus i forløbet

Fra marts til april læmmer fårene dyreparken. I kan kombinere "En ulden affære" med en tur ud og opleve de små lam i læmmestalden. Læs om "Klappe lam" turen her.

Særlige formidlingsmæssige / didaktiske greb

Historiske begreber, håndværksmetoder og redskabskendskab indlæres gennem hænderne, når eleverne bearbejder ulden.

Materialer der understøtter forløbet

En dialog om, hvilke genstande eleverne kender til, der er lavet af uld. Lad alle medbringe en genstand.

En dialog i klassen omkring, hvilke andre materialer vi bruger til fremstilling af tekstiler. I kan se på det i et bæredygtighedsperspektiv.

Tid

3 timer

Praktiske forhold

Eleverne skal være klædt på efter årstiden og være forberedt på en del stillesiddende aktivitet

Periode på året

Hele året