Geden indeni

Målgruppe

5.-9. kl.

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Natur og Teknologi, biologi, historie, madkundskab

Om forløbet 

I samarbejde med Ishøj Dyrepark giver Naturcenteret mulighed for at I kan komme og opleve en gede-dissektion helt tæt på.

Ishøjs grønne områder afgræsses blandt andet af geder. Hvert år får disse nye gedekid, nogle bibeholdes til avl, nogle sælges videre til andre besætninger. Men der er også nogle der er i ”overskud”. Ofte er det gedebukke, der må aflives, for at undgå stridigheder, pladsmangel og mistrivsel blandt gederne.

Vi kan derfor tilbyde forløb hvor vi afliver en ged og dissekere den. Dette er en enestående mulighed for at få et indblik i drøvtyggerens anatomi. Samtidig er det en oplagt chance for at give eleverne indsigt i et husdyrs historie i Danmark, samt en forståelse for hvordan vores eget kredsløb fungerer, da det ikke adskiller sig særlig meget fra gedens.

Det er vigtigt at eleverne forberedes gundigt på oplevelsen, da den godt kan virke voldsom på nogle. At dissekere en ged er ikke en "cirkusforstilling", vi lægger meget vægt på at vise det døde dyr respekt og behandle det derefter. Derfor frabeder vi os også at eleverne tager billeder eller filmer med deres mobiltelefoner undervejs, medmindre det skal bruges i undervisningssammenhæng.

I samråd med Naturvejlederen besluttes det om geden skal aflives før klassen kommer, eller om det skal være en del af oplevelsen. Aflivningen foregår med boltpistol og efterfølgende afblødning ved brug af kniv.

Særlige formidlingsmæssige / didaktiske greb

Dette er i høj grad en oplevelse for sanserne. både lugte, føle og syn-sansen kommer i spil, når vi åbner geden. Vi opfordrer eleverne til at tage aktivt del, ved at røre og håndterer de organer vi tager ud af geden.

Aktiviteter der understøtter forløbet

Som overbygning til dette forløb kan vi stærkt anbefale, at I også booker forløbet "Ged i gryden" . Her skal vi i samarbejde pelse, partere og efterfølgende tilberede geden.  

Tid

2 timer

Praktiske forhold

Det er en god ide at både lærer og elever er klædt varmt på – forløbet er meget stillestående.

Periode på året

Uge 43-44