Planter og stråling
Målgruppe
8.-9. klasse
Understøtter Fælles Mål i følgende fag
Biologi, Fysik/kemi - oplæg til eksamens trækning
Om forløbet
Hvilken påvirkning har synlig stråling på planters vækst?
Vi dykker ned i planters optag af forskellige bølgelænger samt deres påvirkning på vækst, smag og robusthed.
På dagen trækker vi i forskerkitlen og dykker ned i mulighederne for fremstilling af planter til konsum i et kunstigt miljø. Samt arbejder med metoder samt principperne bag forskning.
Forslag til særligt fokus i forløbet:
Vi dykker ned i planters optag af forskellige bølgelænger samt deres påvirkning på vækst, smag og robusthed.
På dagen trækker vi i forskerkitlen og dykker ned i mulighederne for fremstilling af planter til konsum i et kunstigt miljø. Samt arbejder med metoder samt principperne bag forskning.
Forslag til særligt fokus i forløbet:
- Stråling ( primært det synlige lys ) og det indvirkning på planter. Vi dykker ned i mulighederne for indendørs planteproduktion og dennes indvirkning på den globale fødevare produktion
- Forskning og metoder til at sikre evidens. Vi arbejder med detaljerede arbejdsplaner for udførelse af forsøg
- Fejlkilder og videns indsamling – Vi diskutere hvordan viden opnås og hvordan denne kan verificeres
Særlige formidlingsmæssige/didaktiske greb
Undersøgelser, brug af teknologi, undersøgelse og aflæsning af forsøg
Materialer der understøtter forløbet
Før forløbet:
Der kan efter aftale planlægges online forløb op til forløbet hvor der gives kort intro til emnet og en mindre opgave til egen refleksion.
Nedenstående link er til inspiration før forløbet og kan give et bedre indblik i hvad stråling har af betydning for planters vækst.
- https://www.youtube.com/watch?v=sfihE4IuFuU&t=295s&ab_channel=AlboPepper-DroughtProofUrbanGardening
- https://www.google.com/search?q=testing+of+light+for+plant+growth&safe=active&sxsrf=ALeKk03MdbGYgMaAFdbxG5s378r6jHCo6A:1611819647322&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiHxZSMkL7uAhVDs4sKHZN4AgAQ_AUoAXoECBIQAw&biw=1920&bih=969#imgrc=hJ-OPCYey7bmCM&imgdii=t3RJGUfIhnw-2M
- https://www.okolariet.dk/viden-om/klima/ideer-til-skolen-klima/inspirationsmateriale-niveau-2/co2-i-hverdagen/planter-og-co2
- https://www.youtube.com/watch?v=dnCQuwCtqJg&ab_channel=ExaCognition
- https://www.youtube.com/watch?v=qGyAeqdkkbw&t=620s&ab_channel=ExaCognition
- https://www.youtube.com/watch?v=aAQYpra4aUs&ab_channel=MinuteEarth
- https://www.youtube.com/watch?v=545rqaOJQD8&t=3s&ab_channel=MinuteEarth
Efter forløbet:
Arbejd videre med renskrivning og notearbejdet udført på forløbet så eleven stilles bedre frem mod eksamens trækning
Tid
4-5 timer
Praktiske forhold
Husk madpakker, skrive grej.
Periode på året
Hele året