Planter og stråling

Målgruppe

8.-9. klasse

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Biologi, Fysik/kemi - oplæg til eksamens trækning

Om forløbet

Hvilken påvirkning har synlig stråling på planters vækst? 
Vi dykker ned i planters optag af forskellige bølgelænger samt deres påvirkning på vækst, smag og robusthed. 
På dagen trækker vi i forskerkitlen og dykker ned i mulighederne for fremstilling af planter til konsum i et kunstigt miljø. Samt arbejder med metoder samt principperne bag forskning.  
Forslag til særligt fokus i forløbet:
  • Stråling ( primært det synlige lys ) og det indvirkning på planter. Vi dykker ned i mulighederne for indendørs planteproduktion og dennes indvirkning på den globale fødevare produktion 
  • Forskning og metoder til at sikre evidens. Vi arbejder med detaljerede arbejdsplaner for udførelse af forsøg 
  • Fejlkilder og videns indsamling – Vi diskutere hvordan viden opnås og hvordan denne kan verificeres 

Særlige formidlingsmæssige/didaktiske greb

Undersøgelser, brug af teknologi, undersøgelse og aflæsning af forsøg

Materialer der understøtter forløbet

Før forløbet:

Der kan efter aftale planlægges online forløb op til forløbet hvor der gives kort intro til emnet og en mindre opgave til egen refleksion.
Nedenstående link er til inspiration før forløbet og kan give et bedre indblik i hvad stråling har af betydning for planters vækst.

Efter forløbet:

Arbejd videre med renskrivning og notearbejdet udført på forløbet så eleven stilles bedre frem mod eksamens trækning 

Tid

4-5 timer

Praktiske forhold

Husk madpakker, skrive grej. 

Periode på året

Hele året