Trold for en dag

Målgruppe

1. - 3. klasse.

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Idræt, dansk.

Om forløbet

Det er en dag med dyster, motion, sjov og en masse trolderier.

Skovtrolde lever hele deres liv i skoven. Her skal de kunne mange ting for at overleve og fortjene troldeære. De skal kunne hoppe fra sten til sten, komme over åer, klatre i træer, finde føde og ikke mindst kunne snakke med dyrene.

Troldefis møder eleverne i udkanten af skoven, han er lidt stille og måske lidt mut over at blive forstyrret i sin skov, men når han hører at eleverne skal lære at være rigtige trolde, så bliver han glad, for han vil meget gerne lære dem rigtige troldeting”.

Eleverne lærer at brøle som en trold, trampe som en trold, vi skal på troldemesterskabsbanen og træne som en trold og hvis de lover ikke at fortælle noget til nogen! Får de måske lov til at se troldens hule og smage ægte troldesuppe.

Her kan du læse historien om Troldefis tipoldefar, den aller føste trold i Ishøj. Troldefis fortæller også historien til eleverne som en introduktion til forløbet.

Særlige formidlingsmæssige/didaktiske greb

Der sættes fokus på det enkelte barns fantasi, oplevelse, sansning samt på fællesskabet med de andre "trolde".


Eleverne udfordres i forhold til nogle af de 18 grundbevægelser.

Materialer der understøtter forløbet

Troldeforløbet med Naturcenteret kan oplagt være en del af et længere troldeforløb i klassen. I kan f.eks. tage udgangspunkt i Kroppen på Toppens ”Troldeskole”, der byder på 24 små troldehistorier, som alle har en tilhørende aktivitet.

I kan også bygge oven på med Naturcenterets juleforløb Julestriden i Tranegildeskoven”. Hvor eleverne skal hjælpe skovens nisser og trolde med at blive gode venner, efter en mangeårig strid.

Tid

2 - 3 timer.

Praktiske forhold

Medbring:
Varmt tøj/fodtøj, det skal kunne være til at bevæge sig i.

Periode på året

Hele året.