Overordnet plan for alle tre afdelinger:

I denne periode arbejder vi med "Natur, udeliv og science".

Her har vi særligt fokus på:

Hver voksen har sin egen mindre gruppe af børn i hele perioden. Grupperne fordeles ud fra pædagogiske overvejelser og der planlægges således, at alle ved hvad de skal med gruppen og hvordan der kompenseres for manglende medarbejdere på en måde, så fravær ikke påvirker at gruppeforløb gennemføres.

Arbejdes planlægges skriftligt, så man kan overtage hinandens gruppearbejde og dermed undgå aflysninger. Af samme årsag arbejder grupperne på forskellige tidspunkter af dagen.
Vi skal altså væk fra at tiden mellem 9.30 og 11.00 er primetime. Det er frivilligt hvor ofte grupperne skal samles om temaet – men der er en forventning om at det skal ske flere gange om ugen – og en del af gruppearbejdet skal planlægges på legepladsen.

Egen refleksion over hvordan vi sætter os selv i spil som pædagoger og hvilket ansvar vi har for at skabe det stemningsfulde læringsrum, der også omfatter børn i udsatte positioner.
Hvordan vi kan fastholde – tryllebinde vores gruppe og skabe den pædagogiske magi der skal til for at fange børnenes opmærksomhed. Hvordan får vi kastet de ”lunser” ud, som børnene skal bide på.

Den gode refleksion der fremkommer skal bruges til at tænke i læringsmiljøer over hele dagen, så den pædagogiske tilgang og stemning der skabes i den planlagte pædagogiske aktivitet også er fremtrædende resten af dagen, i de rutinesituationer vi møder. F.eks. garderobe, toilet, måltid osv. – og igen, legepladsen.

Det pædagogiske arbejde med børneperspektiver skal inddrages, ud fra en af de muligheder der ligger hos ”EVA”. Vi har tidligere arbejdet med ”mosaik”, men der er også andre muligheder. Omdrejningspunktet er jeres viden om den aktuelle gruppe. Hvad er børnene optaget af og hvad tænker I de skal lære?

Der er fuldstændig frit valg i afdelingerne om hvilke emner der kan arbejdes med i grupperne, bare det inddrager ovenstående og der er opmærksomhed på at beskrive de temaer der kommer indover. F.eks. krop og bevægelse, udvikling af sociale kompetencer osv.

Der skal arbejdes med forældreinddragelse. Dette dels gennem løbende dokumentation, men også gennem andre tiltag.

Særligt for Spætten:

I Spætten arbejder vi med dyretema.
Vi tager udgangspunkt i sommerfuglens forunderlige forvandling. Vi læser "Den sultne larve aldrigmæt" og har kreative forløb, med udgangspunkt i dette.
Vi har larver som skal forpuppe sig, så børnene kan opleve denne proces.

Derudover har vi særligt fokus på at være i naturen - oplever både hvad legepladsen kan byde på af natur og inddrager nærmiljøet.

Vi arbejder også med ting der gror og sansehaven.