Forældresamarbejde

Hvad er forældresamarbejde og hvordan arbejder vi i Børnehuset Troldebo med at skabe et godt og tillidsfulde forældresamarbejde

Forskningen peger på at tillidsfulde relationer mellem forældre og det pædagogiske personale kan styrke barnet i sammenhæng mellem hjemmet og dagtilbuddet. Hvis forældrene ses som en ressource, kan den viden som forældrene har om eget barn anvendes til at styrke det pædagogiske arbejde med barnet, og være med til at udvikle barnets: trivsel, dannelse, læring og sociale udvikling. (EMU, 2019) 

I Børnehuset Troldebo, har vi et mål om at skabe et særlig tillidsfuldt samarbejde med alle forældre. Der skal være en grundlæggende tillid mellem forældrene og os, hvor vi samarbejder om at skabe de bedst mulige læringsmiljøer omkring deres barn.  

I Børnehuset Troldebo ser vi alle forældre og familier som unikke. Vi mener at forældrene ikke skal behandles ens, men behandles ud fra det sted i livet de er lige nu. For at styrke dette samarbejde anvender vi pædagogiske strategier som vi vil komme med en beskrivelse af i det følgende. Under hver enkelt strategi, vil vi også komme ind på, hvordan samarbejdet mellem forældrene og os er med til at styrke børnene og danne dem som mennesker.

I samarbejdet med forældrene forsøger vi at komme med så få regler som muligt, det vil sige at forældrene kan aflevere deres børn når det passer i forhold til deres arbejde eller livssituation og hvis barnet mangler noget tøj eller bleer, har vi tøj så forældrene ikke behøves at kører fra arbejde for at komme med det. Børnene må også gerne medbringe deres eget legetøj hver dag, da det kan være en tryghed for barnet når det skal afleveres.

Det er vores erfaring at børnene har nemmere ved at blive afleveret når de har noget med hjemmefra f.eks. en bamse, en bil eller noget andet. Det skaber en tryghed hos børnene. Det er også vores erfaring at forældrene finder vores åbne struktur omkring den tid de aflevere, for konstruktiv, da forældrene får afleveringstidspunktet til at passe med deres arbejde og kan nyde deres tid sammen med børnene om morgenen, når de ikke skal nå at være i Troldebo til et bestemt tidspunkt. 

Vi holder et forældremøde i april måned, hvor forældrene kan få en viden omkring vores pædagogiske visioner og om de pædagogiske rutiner, f.eks. Hvordan vi spiser og hvordan de kan øve nogen af de samme ting derhjemme. Hvis forældrene kender til vores visioner og struktur giver det dem en muligheder for at bakke op eller stille sig nysgerrig i forhold til hvorfor vi gør som vi gør? Dette vil styrke deres børn, da den læring og den dannelse som børnene møder både vil være til stede i Børnehuset Troldebo og derhjemme.

Vi afholder trivselssamtaler med forældrene. Gennem trivselssamtalerne lære vi barnet og forældrene bedre at kende og i fællesskab med forældrene kan vi arbejde videre med at danne og styrke barnets læring.       

Hvilken metode anvender vi for at kunne evaluere på forældresamarbejdet?

I Børnehuset Troldebo arbejder vi med tykke og tynde historier når vi skal evaluere på vores forældresamarbejde. Tynde historier er når vi ikke ved særligt meget om nogen forældre, men vi har en masse hypoteser og historier. De tykke historier er når vi ved noget om forældrene, og gennem samtaler med forældrene har fået en konkret viden om deres livssituation lige nu. Hvis vi har mange tynde historier omkring et eller flere forældrepar, skal vi ind og arbejde med tykke historier og få spurgt ind til disse forældre. Det er vores erfaring at jo flere tykke historier vi har om forældrene, jo bedre samarbejde har vi med disse forældre. Det er også vores oplevelse at jo bedre vi kender forældrene og dette samarbejde er baseret på en tillidsfuld og gensidig respekt, desto bedre trives deres børn socialt og har nemmere ved at finde deres plads i Børnehuset Troldebo.     

Litteraturliste

Trivselsundersøgelse i Børnehuset Troldebo:

https://ucc.dk/sites/default/files/paedagogiske_rutiner_og_hverdagspaedagogik.pdf

https://emu.dk/sites/default/files/2020-03/7301%20SPL%20T03%20kort_om_Forældresamarbejde_9_WEB.pdf

https://www.eva.dk/sites/eva/files/2019-06/7811%20EVA%20TEMA%20Leg_Low%20%28003%29.pdf