Legerelationer

En beskrivelse af hvad legerelationer er?  Og hvordan vi arbejder med at skabe de gode legerelationer.

Hvad er det for nogen læringsmiljøer vi stiller til rådighed?

I Børnehuset Troldebo vil vi skabe en slåslegskultur, hvor alle børn kan deltage og har muligheden for at vælge slåslegene fra. Det er de voksne som skaber strukturen for slåslegene sammen med børnene. Der skal være mulighed for at børnene prøver nye positioner af, f.eks. at den meget stærke og vilde pige, skal hjælpe den dreng som syntes at slåslegene er spændende, men ikke tør at deltage. Børnene kan være aktive deltagende i forhold til at komme med ideer til de slåslege, som er i fokus lige nu. De skal havde mulighed for at ændre på legens opbygning og ”regler”, så det skaber grundlag for at flere børn kan deltage eller har muligheden for at trække sig fra legen. De voksne skaber sammen med børnene en slåslege-etik, altså hvad må man under en slåsleg og hvad er ikke i orden?

I Børnehuset Troldebo er det vores mål at alle børn skal havde nogen at lege med. Vi arbejder med at børnene kan være sammen i små grupper, og dette kan både være sammen med en voksen og hvor de leger alene. Vi respekter børnenes valg af legekammerater, og vi guider og hjælper de børn som har svært ved at indgå i legerelationer. Vi arbejder med at ændre på brugen af begrebet Ven, da børnene vælger hinanden fra, med begrundelsen: ” du er ikke min ven, derfor vil jeg ikke lege med dig”. Og børnene spørg også ind til en leg, ved at spørger” Skal vi være venner?” Derfor kalder vi det legekammerater og at børnene skal havde nogen af lege med, selvom det måske ikke er deres bedste ven eller ynglings legekammerat. 2 gange om året har vi et tema omhandlende venskaber og legekammerater, hvor vi taler med børnene om betydningen af at havde en ven og gode legekammerater.

Børnene har fortalt os, at relationen til de voksne, var noget som gjorde dem glade. Det samme fortæller forskningen os, da relationen mellem barnet og den voksne har indflydelse på hvordan barnet trives. Derfor har vi en værdi i Børnehuset Troldebo om at vi skælder så lidt ud som muligt og dette glæder både børn, voksne og forældre, og gæster i huset. For at skabe gode relationer til hinanden i Børnehuset Troldebo, er det vigtigt at vi respektere hinandens grænser og urørlighedszoner, det vil sige at det er i orden at kigge væk, hvis en voksen taler til en og barnet må gerne være uenig med den voksen og dette bør respekteres, også selvom den voksen ikke er enig med barnet.

Hvad er det for en metode vi anvende, for at kunne evaluere på legerelationer i Troldebo?

 Vi foretager en trivselsundersøgelse 2 gange om året i børnehaven, og vi vil gerne foretage flere. I undersøgelsen spørger vi indtil hvordan børnene oplever det at gå i børnehave og hvad der gør dem kede af det og glade? I Vuggestuen foretager vi en kvantitativ undersøgelse, hvor vi tæller på hvornår børnene i vuggestuen er glade og ked af det. Ud fra resultaterne stiller vi forskellige læringsmiljøer op, som kan hjælpe børnene til at føle sig trygge og få den hjælp de har brug for at trives bedre.