Overgange

Hvad er overgange og hvordan arbejder de enkelte grupper med at skabe gode overgange i Troldebo.

I Børnehuset Troldebo forstår vi overgange, som der hvor barnet tager afsked med noget det kan og forberede sig på noget nyt som kommer. Det er vigtigt at vi er opmærksomme på barnets nærmeste udviklingszone under overgangene, og vi skal stille muligheder op, så barnet kan operere i feltet mellem leg og læring imens det bliver klar til at møde den nye overgang. (Larsen, 2016).

Det er den voksens ansvar at få barnet til at føle sig kompetent og klædt på, i forholdet til den kommende overgang, f.eks. overgangen fra vuggestuen til børnehaven. De kompetencer som barnet har med sig, skal bringes videre og tages alvorligt under overgangen, så når barnet møder det nye, vil der være ting som barnet allerede mestre, og barnet skal dermed ikke starte helt forfra  under den nye kontekst.

Vi vil nu beskrive hvordan vi arbejder med overgange i de enkelte grupper

Hvad er det for nogen læringsmiljøer de enkelte grupper arbejder med for at skabe gode overgange i Troldebo?
Puslingerne

Hos Puslingerne er det primære fokus på overgangen mellem hjemmet og vuggestuen. I denne overgang arbejder vi med at skabe en tillidsfuld relation mellem forældrene, barn  og os. Det er vores erfaring at jo bedre overgangen fra hjemmet og til vuggestuen går, jo hurtigere bliver børnene trygge ved at skulle sige farvel til deres mor og far og være sammen med de voksne alene.

Det er de voksnes ansvar at dele erfaringer og bekymringer omkring barnet. Desto mere de voksne ved om barnet og familien, jo nemmere har de ved at lære barnet og forældrene rigtigt at kende og dermed opbygge en tillidsfuld og omsorgsfuld relation for det enkelte barn og barnets forældre.

Det er også vigtigt at vi hjælper forældrene med at lære strukturen og den pædagogiske dagligdag at kende. For nogen forældre kan det være første gang de har et barn i en vuggestue og nogen forældre ved måske ikke, hvordan en vuggestue fungere.

Hvalpene og Rødderne

Hos Hvalpene og Rødderne er der fokus på overgangene når børnene rykker fra puslingerne og ind på de to stuer og når børnene skal rykke fra vuggestuen og videre til børnehaven. Under begge overgange, skal de voksne hjælpe børnene med at få de kompetencer som det kræver at klare overgangen på en positiv måde. Det betyder at børnene kommer på besøg i det nye og får en ide om hvordan der ser ud på de nye stuer og i børnehaven. De voksne kommer også på besøg i kortere og længere tid, og lære børnene at kende der hvor de er trygge. Det er vores erfaring at jo mere de voksne flytter sig, og børnene kan lære dem at kende under trygge omgivelser, desto nemmere klarer børnene overgangen fra den gamle kontekst og videre til den nye kontekst.

Grøn gruppe

I Grøn gruppe er der fokus på overgangene fra vuggestuen til børnehaven og når børnene rykker fra grøn gruppe og over i gul gruppe. Når børnene starter i grøn gruppe, arbejder vi med at børnene kan overfører de kompetencer som de har opnået i vuggestuen og tager dem med sig i børnehaven. Det vil sige at børnene øver sig på de pædagogiske rutiner i børnehaven, dog øges kravene til børnene lidt, så de kan føle at de har opnået nye kompetencer, i forhold til det, de øvede sig på i vuggestuen. I overgangen fra vuggestuen og til grøn gruppe, har vi et mål om at de sange og lege som vuggestuen har øvet sammen med børnene, skal gå igen i grøn gruppe, så børnene kan finde tryghed i det genkendelige.

Gul gruppe

I Gul gruppe har vi fokus på overgangene i hverdagen i modsætning til de andre grupper. De voksne og børnene skal sammen undersøge og øve sig på de pædagogiske rutiner og skabe legegrupper, hvor børnene kan være sammen i små grupper, både inde og udenfor. Børnene øver sig i at mestre alle de overgange de møder, og i samspil med de voksne får børnene gradvis mere styr på deres egen hverdag, f.eks. At børnene ved hvad de skal, når de skal fra en aktivitet og videre til den næste. Ved at vi styrke børnene i at mestre den pædagogiske dagligdag og de pædagogiske rutiner, har vi et mål om at børnene generelt kommer nemmere igennem  de overgange de møder.

Rød gruppe

I Rød gruppe har vi fokus på overgangen fra børnehaven, og videre til sfo/skole.  De daglige overgange i forhold til at øve sig på de daglige rutiner, er stadigvæk i fokus, der stilles nu større krav til at børnene selv kan agere inden for de pædagogiske rutiner. I overgangsarbejde mellem rød gruppe og sfo/skole, har vi et tæt samarbejde med vores distrikt skole. Vi vil i fællesskab skabe overgangsobjekter som børnene kan havde med sig fra børnehaven og videre til sfoen, f.eks. sange og lege som børnene kan havde med, billeder af børnenes børnehave eller billeder af børnenes forældre. Disse overgangsobjekter skal skabe en tryghed hos børnene når de starter i sfoen og når de skal finde ind i en masse nye pædagogiske rutiner. Ved at børnene kan være fælles om noget og har en fælles viden med sig, vil det gøre at børnene hurtigere kan føle sig trygge i overgangen mellem børnehaven og Sfoen/Skolen.

Hvad er det for en metode vi anvende, for at kunne evaluere på overgangsarbejdet i Troldebo?

I børnehuset Troldebo evaluere vi på alle de overgange som børnene oplever gennem deres tid i børnehuset. Personalet  evaluere 2 gange om året. Første gang i Januar måned, hvor vi taler om hvordan overgangsarbejde i Troldebo går  og hvor vi skal være bedre? Vi aftaler nye tiltag som vi skal arbejde videre med, og i April/Maj måned evaluere vi på hvordan de nye tiltag fungere og om noget kan ændres. Vi taler også med børnene om deres positive forventninger til at skulle rykke fra en gruppe og videre til den næste, det er dog vores mål at vi skal være endnu bedre til denne proces, da vores erfaring er at nogle børn ikke helt forstår hvorfor og hvordan de skal agerer, nu hvor de skal være i en ny gruppe.