Aktuelle læringsområder og læringsmiljøer - Trivsel

Hvad er trivsel og hvordan arbejder de enkelte grupper med trivsel?

I Børnehuset Troldebo arbejder vi med trivsel ud fra en følelses associeret subjektiv definition (Kock 2013). Vi er opmærksomme på børnenes positive og negative følelser, som giver sig udtryk i f.eks. Glæde og vrede. Det er vores mål at alle børn i Børnehuset Troldebo skal trives og føle sig som en del af fællesskabet.

Det er vores mål at skabe læringsmiljøer, som kan rumme de følelser det enkelte barn måtte have. Det er vores erfaring, at de negative følelser kan være sværere at håndtere for både børn og voksne, så vi vil i samarbejde med børnene skabe læringsmiljøer, som kan rumme og styrke alle børnenes følelser. Når børnene forstår de sociale relationer, har det betydning for deres sociale læring, som medvirker til udviklingen af sociale færdigheder, som børnene eksempelvis kan anvende under leg og de erfarer således hvordan de kan begå sig i en verden udenfor. (Børne og socialministeriet, 2018). 

Vi vil nu beskrive, hvad det er for nogle læringsmiljøer som vi arbejder med for at skabe trivsel hos børnene.   

For at skabe de bedst mulige læringsmiljøer, har vi spurgt børnehavebørnene hvad der gør dem glade og kede af det, når de er i børnehaven. Børnene fortalte os, at de bliver glade når de har nogen at lege med og når de kan lege for sig selv i små grupper. Børnene fortalte også at de bliver kede af det, når de ikke har nogen at lege med og de bliver kede af det, når de er med i voldsomme lege. Vi har derfor valgt at fokusere på at skabe læringsmiljøer, som kan styrke børnenes sociale relationer og som skaber muligheder for at dele børnene op i små grupper. Måden vi bygger læringsmiljøerne op på, tager udgangspunkt i hvad det er for en aldersgruppe som der skal arbejdes med. (Trivselsundersøgelse i Børnehuset Troldebo, 2019).

Vuggestuen

I Vuggestuen har vi grebet det anderledes an og undersøgt trivsel, ved at observere på hvornår børnene udviser glæde og hvornår de bliver kede af det. Vi fandt frem til at børnene skal føle sig trygge ved de voksne for at trives og at læringsmiljøerne i vuggestuen skal støtte op omkring relationerne mellem de voksne og det enkelte barn.  

Hos Puslingerne hvor de yngste børn er, har det primære fokus været at børnene skal være trygge og trives gennem deres relationer med de voksne. Vi skal vise børnene at vi tager deres følelser og utryghed alvorligt. De voksne skal hjælpe børnene til at blive trygge, gennem omsorg og anerkendelse, hvor de hjælper børnene til at mærke sig selv, og når børnene er klar, vil de voksne opstille læringsmiljøer, hvor børnene i små grupper kan indgå i sociale relationer med hinanden.

På stuerne Hvalpene og Rødderne i vuggestuen er børnene cirka 1.5-3 år. Her er er trygheden stadigvæk i fokus. Når børnene starter på deres nye stue, skal de først finde deres nye plads i børnegruppen og de skal lære de nye voksne at kende. I denne proces, er det de voksnes opgave, at få børnene til at føle sig trygge i det nye fællesskab. Det er vigtigt at de voksne har respekt for og hjælper børnene gennem alle deres følelser, så de får modet til at blive et aktivt medlem i børnefællesskabet og kan danne sociale relationer og venskaber med de andre børn i gruppen. De voksne skal skabe læringsmiljøer, hvor de sætter ord på børnenes handlinger og følelser og sammen med børnene skabe strategier for, hvad børnene skal gøre når de er kede af det, glade eller vrede, det kunne f.eks. være. Hvad skal børnene gøre når de bliver vrede, hvordan kan de trøste et andet barn, og hvordan kan de smitte andre med deres glæde?   

Børnehaven

I  børnehaven starter børnene i Grøn Gruppe. I denne gruppe hvor børnene er cirka 3 år, skal børnene sammen med de voksne, undersøge og lære hvordan de skal gå i børnehave. De voksne skal sørger for at børnene kan lege sammen i små grupper og dermed skaber en grundlæggende tryghed/trivsel hos dem.

Vores fireårige børn er i Gul Gruppe. Her arbejder de voksne sammen med børnene videre med børnenes følelser og sociale relationer. Det er vigtigt at alle børn deltager og bidrager til fællesskabet. Det skal de voksne støtte op omkring, ved at skabe muligheder for at børnene kan lege sammen på tværs af gruppen og sætte ord på, sammen med børnene, omkring hvordan de egentligt trives i gruppen.

Vores femårige Børn er i Rød Gruppe.  De voksne skal her hjælpe dem til at indgå i venskaber på tværs af gruppen. Det er børnene selv som vælger hvem de vil lege med, og de voksne skal støtte op og sørger for at alle børn er en del af børnefællesskabet. I Rød Gruppe har vi gode erfaringer med at lade børnene lege sammen i små grupper indenfor, uden at de er sammen med en voksen. Det skaber og udvikler venskaber, som de voksne ikke havde fået øje på. De små grupper indenfor, er også noget som børnene efterlyser og ønsker i deres hverdag. De giver faktisk udtryk for, at det er noget som gør dem glade og giver dem lyst til at indgå i sociale relationer med andre børn og dermed styrker og skaber nye venskaber.   

Hvad er det for en metode vi anvender, for at kunne evaluere på trivsel i Troldebo?

I Børnehuset Troldebo anvender vi børneinterview og kvantitative optællinger som metoder til at spørger børnene om deres trivsel. I Vuggestuen optæller vi hvornår børnene viser glæde og hvornår de er kede af det. Ud fra disse tal, sætter vi læringsmiljøer op, som skal hjælpe børnene der hvor de er kede af det, f.eks. Ved at formindske ventetiden, når børnene skal fra en aktivitet og videre til en anden.  Vi skal styrke børnene der hvor de viser glæde, f.eks. Inddele børnene i små grupper og styrke deres kreative kompetencer.

I Børnehaven taler vi med børnene om hvad der gør dem glade og kede af det. De svar som børnene kommer med, anvender vi til at skabe læringsmiljøer, som kan gå ind og styrke børnene i deres trivsel og i deres begyndende venskaber. Eksempelvis giver vi børnene mulighed for at lege sammen i små grupper indenfor, og støtte børnene i at udvikle kompetencer, så de kan indgå i voldsomme lege, uden at de kommer i konflikt med hinanden.