Leg og læring

Legen har en værdi i sig selv og  er  en gennemgående del  af  Regnbuen. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.

Læring skal forstås bredt, og læring sker eksempelvis gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter samt udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling samt forståelse.

Leg og Læring i Troldebo

I Troldebo foregå legen på tværs af aldersgrupper og i aldersopdelte grupper. Det vil sige at om morgenen fra kl.6.30-9.00, kan børnene lege sammen på tværs af alder og på de stuer som de ønsker at være på. På stuerne tilbyder det pædagogiske personale læringsmiljøer til de børn, som ikke selv kan finde på en leg eller ønsker at indgå i relation med den voksne omkring en leg/aktivitet. 

Fra kl.9.00 indgår børnene i læringsmiljøer i aldersopdelte grupper. Det er det pædagogiske personales opgave at tilbyde børnene læringsmiljøer, som passer til børnegruppen og det enkelte barns nærmeste udviklingszone.

For at støtte det pædagogiske personale i deres planlægning af læringsmiljøer, er der i Børnehuset Troldebo indført temaer, som skifter hver måned. Temaerne tager udgangspunkt i den styrkede læreplan og Ishøj kommunes kvalitetsparametre og sigter mod at styrke: Dannelse, sociale kompetencer, læring og venskaber hos alle børnene.

I Børnehuset Troldebo tillægger vi legen en værdi i sig selv. Det er vigtigt for os, at se læringen i legen og dette er både i børnenes egne lege og når det pædagogiske personale har planlagt vokseninitierede læringsmiljøer, hvor der er struktur for hvordan legen/læringen skal foregå.

Vi forsøger også at skabe læringen gennem alle de rutiner og spontane aktiviteter som præger vores pædagogiske dagligdag, f.eks. ”At børnene i samspil med det pædagogiske personale, får dækket bord inden måltidet. Her tæller børnene selv hvor mange gafler og knive de skal bruge, hvor mange børn sidder der egentligt ved deres bord, og hvad er det for noget mad de skal havde at spise”.

Når børnene er i Børnehuset Troldebo, er det vigtigt at det pædagogiske personale, skaber muligheder for at børnene kan lege sammen i små grupper, kan være en del af en større gruppe og i samspil med andre udvikler sig og lærer ud fra den nærmeste udviklingszone, som passer lige præcis til det enkelte barn.