Leg og læring

Legen har en værdi i sig selv og  er  en gennemgående del  af  Regnbuen. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.

Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling samt forståelse.

I Firkløveren går leg og læring hånd i hånd hele dagen. For at have lyst til at lege og have overskud til at tage læring ind, er det vores erfaring at børnene skal være trygge. Det gælder både ved overgang fra hjem til daginstitution og i hverdagens små og store overgange i daginstitutionen.  Det kan f. eks være en overgang fra en leg til en anden leg, til en voksenstyret aktivitet, til håndvask, til spisning, til tøj på i garderoben, ud på legeplads m.m.

Vi arbejder meget på at skabe et trygt lege - og læringsmiljø med trygge overgange til dagens aktiviteter, alt efter børnenes udvikling, alder og interesser. Det gør vi blandt andet ved at være gode voksen rollemodeller og være rolige, imødekommende, omsorgsfulde og anerkendende voksne med overblik.

Det betyder også at vi sørger for at skabe små rolige lege og læringsmiljøer, og så vidt muligt følge børnenes spor og interesser gennem dagen. 

Vi tilbyder læringsmiljøer, der indbyder til forskellige lege. For eksempel motorikrum, dukkekrog, LEGO- hjørne, afgrænsede områder og opdeling af rum med tæpper, små reoler med mere til ro og fordybelse. Dette gælder så vidt muligt også på legepladsen med god plads til fysiske aktiviteter og plads til små læringsmiljøer.

Vi er meget opmærksomme på, at give alle børn de bedste muligheder for at være med i et meningsfuldt  legefællesskab og have en ven. Det enkelte barn understøtters ud fra deres alder og udviklingsbehov .

Vi hjælper som voksne børnene ved at indgå i legen sammen med dem, være rollemodel og skabe grundlag for legerelationer  til andre børn, alt efter børnenes interesser. Hvis et barn eksempelvis har svært ved at komme ind i leg, støtter vi barnet i at lære strategier til at invitere sig selv med i leg. Det gør vi eksempelvis ved sammen med barnet at byde ind i legen på barnets præmisser. Det kan både være fordybelseslege rollelege, konstruktionslege, tur-tagnings-lege, tumlelege, sanselege og andre legefællesskaber m.m

Vi er opmærksomme på, at veksle mellem vokseninitierede lege og børneinitierede lege både ude og inde.

Vi  inddrager børnenes syn på verden, og følger børnenes spor for at kende børnenes motivation til læring gennem leg. Børnene kan dermed blive medskabere af deres egen læring, og vi voksne kan blive klogere på,  hvad vi skal lære for, at børnene kan være trygge, have det sjovt, lege og lære.