Firkløverens arbejde med kvalitetsparametre

Sådan arbejder Firkløveren med kvalitetsparametrene

Kvalitetsparametrene er en del af grundlaget for vores pædagogiske praksis. Vi inddrager løbende elementer af parametrene i vores hverdag, ud fra den aktuelle børnegruppes behov.

Vi inddrager kvalitetsparametrene, når vi planlægger vores pædagogiske læringsmiljøer og når vi indgår i samarbejde med forældre og øvrige samarbejdspartnere.

Nogle kvalitetsparametre er mere fremtrædende i dagligdagen end andre og vi tager løbende kvalitetsparametrene op, for at kvalitetssikre vores pædagogiske praksis. Dette gør vi blandt andet på pædagogmøder, personalemøde og stuemøder hvor vi planlægger læringsmiljøer ud fra børnegruppens aktuelle behov.

Sådan dokumenterer og evaluerer vi om vi lever op til kvalitetsparametrene

Firkløverens evaluering tager udgangspunkt i læring hele dagen og planlagte pædagogiske mål for 

læringsmiljøer. Hvor vi stiller os selv det spørgsmål:

Hvad har  børnene brug for at  lære og hvordan ved vi det ?    

Når vi dokumenterer om vi lever op til kvalitetsparametrene benytter vi flere forskellige metoder. 

Vi bruger observationer af børn og voksne, samtaler, børneinterview  og walk-and-talk med børnene. 

Vi bruger også børnenes tegninger, billeder af læringsmiljøer og kortere videosekvenser .

Når vi evaluerer samler vi alt dokumenteret materiale /data og stiller de 3 gyldne spørgsmål  

  • Hvad får børnene ud af det?
  • Hvordan ved vi det?
  • Hvad skal vi lære, for at børnene kan lære? (Københavns professions Højskole 2019)

Dertil skrives et evalueringsnotat og på den måde kan vi tilrettelægge tiltag og nye forløb afprøves. 

Notatet genbesøges og videreudvikles, således at vi øver os på at skabe kontinuerlig læring og

udvikling hos både børn og voksne i Firkløveren.