Pædagogiske rutiner

Hvad er pædagogiske rutiner og hvordan arbejder de enkelte grupper med de pædagogiske rutiner?

I Børnehuset Troldebo arbejder vi henimod at alle pædagogiske rutiner skal være selvstændige læringsmiljøer. Pædagogiske rutiner er en samlet betegnelse for de forskellige funktioner og daglige gøremål, der knytter sig til varetagelsen af funktioner i forhold til børnenes grundlæggende behov for søvn, mad, hygiejne, påklædning osv. Det er vores mål at der skal være en pædagogiske begrundelse for alle de pædagogiske rutiner, som vi foretager sammen med børnene, f.eks.” Når børnene tager tøj på, spiser frokost eller skal rydde op efter sig selv”.

Læringsmiljøerne skal følge børnenes motorisk og kognitive udvikling, så udfordringerne ikke bliver for nemme eller for sværere, men passer til barnets nærmeste udviklingszone. (Smidt, 2013). Det er vores mål at støtte børn i de pædagogiske rutiner, ved at anvende piktogrammer og dele dem op i små grupper når de øver sig. De voksne skal støtte børnene ved at skifte position i forhold til det enkelte barn. Nogen børn har brug for at den voksne går foran og viser, andre børn har brug for at den voksne er ved siden af eller bagved barnet, og støtter op, når der er brug for det. Det samme gør sig glædende for børnene, nogen børn kan gå foran og hjælpe deres venner, andre børn har brug for hjælp.

Vi vil nu beskrive hvilke læringsmiljøer de enkelte grupper arbejder henimod, og derefter hvad børnene lærer, når vi er sammen om de pædagogiske rutiner?

Puslingerne

Hos Puslingerne, er de pædagogiske rutiner styrende for den pædagogiske struktur. Læringsmiljøerne tager udgangspunkt i de behov børnene har. Under måltiderne kan børnene nogle gange spise selv, evt. med en hjælpe ske. Andre dage, vil en voksen ”overtage” for børnene, på grund af børnenes træthed eller at barnet motorisk ikke selv kan spise endnu. Hos Puslingerne øver børnene sig i at deltage i praktiske gøremål, f.eks. ligge ting på plads. Dette foregå altid ud fra barnets motoriske og kognitive udvikling, så barnet føler glæde ved at opnå nye kompetencer.

Hvalpene og Rødderne

På vores to stuer i vuggestuen, Hvalpene og Rødderne, er det vores mål at børnene forsat skal øve sig i og deltage i de pædagogiske rutiner, f.eks. dække bord, rydde af efter maden og sortere legetøj sammen med de voksne. Vi har fokus på barnets motorisk og kognitive kompetencer, og ud fra disse stiller vi forventninger til barnet. Barnet øver sig med støtte fra den voksne, i at f.eks. at tage eget tøj på og af. Den voksne skal være guidende og støttende. Barnet skal opleve at være i en flowtilstand, hvor det hverken er for svært eller for nemt, men skal være lige tilpas, så barnet kan udvikle sig motorisk og få styrket sit selvværd.

Grøn gruppe

I Grøn Gruppe, er de pædagogiske rutiner i særligt fokus. De voksne i Grøn Gruppe har fokus på at stille læringsmiljøer op, hvor de pædagogiske rutiner, bliver en naturlig del af barnets hverdag. Det er de voksnes ansvar at hjælpe børnene med at finde ind i rutinerne, og derfor består en stor del af den pædagogiske planlægning af, at skabe læringsmiljøer som hjælper børnene til at forstå og kunne mestre de pædagogiske rutiner, som deres hverdag består af. Eksempelvis kan det være at de øver sig i at gå på toilettet, dækker bord inden frokost, og at de selv tager tøj på. I disse rutiner fokuser vi på, at børnene hjælper hinanden og selv tager initiativ til at starte på en pædagogisk rutine, f.eks. At børnene selv rydder op, tilbyder deres hjælp til en voksen i forhold til at dække bord eller feje på stuen.

Gul gruppe

I Gul Gruppe øver børnene sig forsat på de pædagogiske rutiner. I Gul Gruppe vil der forsat være børn som har brug for hjælp til at forstå og afkode de pædagogiske rutiner. Disse børn skal de voksne hjælpe ved at vise dem piktogrammer og inddele dem i små grupper. Andre børn i gruppen har forstået og tillært sig de pædagogiske rutiner, disse børn kan være forbilleder og hjælpere for de andre med at håndtere rutinerne. De voksne skal opstille læringsmiljøer, som tager hensyn til det enkelte barn. f.eks. De voksne taler med børnene om, hvordan de skal tage tøj på, hvorfor det er vigtigt at havde tøj på og hvordan børnene selv kan øve sig i, hvad det er for noget tøj de skal havde på?

Rød gruppe

I Rød Gruppe skal børnene forsat øve sig i de pædagogiske rutiner, og med støtte og guidning fra de voksne, skal børnene kunne klarer så mange rutiner som muligt, f.eks. Selv gå på toilettet, kunne mærke efter hvad for noget tøj de skal havde på udenfor, kunne dække bord og spise selv. Selv om børnene øver sig, er det altid de voksnes ansvar, at tale med børnene om deres valg, og om deres valg kunne gøres anderledes?. De største børn har også en rolle som forbilleder og hjælpere i forhold til de børn som er mindre en dem selv og som kan havde brug for hjælp til at forstå og lære rutinerne. Vi oplever at nogle børn lærer bedre, hvis det er andre børn som hjælper og guider dem igennem de pædagogiske rutiner.

Hvordan evaluerer vi på de mål som vi har sat os?

Hvad er det for metoder vi anvender, for at kunne evaluere på de pædagogiske rutiner

For at kunne evaluere på de pædagogiske rutiner i Børnehuset Troldebo, foretager vi en børnemiljøundersøgelse i børnehaven, hvor vi vil spørger ind til, hvordan børnene oplever de fysiske og de æstetiske rammer? Dermed få vi en viden om, hvilke rutiner som fungere for børnene? I Vuggestuen observerer vi på hvordan børnene reagere på de forskellige rutiner, og tilpasser læringsmiljøerne derefter.