Vaccination mod Covid-19 og influenza

Sundhedsstyrelsen har i slutningen af september sendt et brev ud til alle borgere, der er fyldt 65 år med invitation til vaccination mod influenza og covid-19. Det samme gælder for personer under 62 år i øget risiko for et alvorligt forløb af covid-19 og/eller influenza

Sundhedsstyrelsen tilbyder gratis vaccination mod influenza og covid-19 til disse grupper:

• Alle personer på 65 år og derover
  • Personer under 65 år i øget risiko for et alvorligt forløb med covid-19 og/eller influenza.
  • Gravide i 2. og 3. trimester.
  • Personer i samme husstand som personer med medfødt eller erhvervet immundefekt eller børn i øget risiko for alvorlig influenza eller covid-19.

Førtidspensionister og børn i alderen 2-6 år bliver tilbudt gratis vaccination mod influenza.

Du kan blive vaccineret mellem den 1. oktober og 15. januar. Invitation til vaccination fra sundhedsstyrelsen er sendt ud i e-boks i løbet af september.

Se sundhedsstyrelsens information om vaccination mod influenza og covid-19
Læs mere om personer i øget risiko for alvorligt forløb med covid-19

Du kan først booke tid til vaccination, når du har fået invitationen til vaccination i din e-boks. Derefter booker du din tid til vaccination på hjemmesiden vacciner.dk

Hvis du har brug for hjælp til at booke en tid, kan du ringe til Region Hovedstaden på: 38 64 99 00 – tast 0.

Telefonen er åben på hverdage kl. 10-14.

Hospitalerne i Region Hovedstaden har oprettet vaccinationscentre. Som borger i Ishøj Kommune vil dit nærmeste vaccinationssted være:

• Herlev Hospital, Borgmester Ib Juuls Vej 9, 2730 Herlev
  • Hvidovre Hospital, Østre Hospitalsvej 3, 2650 Hvidovre
  • Ishøj Apotek, Ishøj Bycenter, Nørregade 12, 2635 Ishøj (bestil tid via link i invitationen. Uden tidsbestilling, kan der forventes kø)
  • Ishøj Lille Apotek, Ishøj Lille Torv 1.1, 2635

Vær opmærksom på, at du selv skal transportere dig til vaccinationsstedet - evt. ved kørselsordning, med hjælp fra familie, naboer eller venner.

Beboere på plejehjem kan blive vaccineret på plejehjemmet.

Ishøj Kommune arrangerer kun hjemmevaccination for borgere, der ikke kan komme ud af deres hjem. Går du selv til lægen, tager på familiebesøg etc., tilhører du ikke denne gruppe.

Hvis du opfylder kravet, skal du, eller dine pårørende eller et personale kontakte:

• egen læge eller
  • hjemmeplejen@ishoj.dk med information om dit navn og telefonnummer– derefter vil du blive ringet op

Læs information fra sundhedsstyrelsen om hvor du kan blive vaccineret