Delecykler skal gøre det lettere at rejse grønt

02. september 2024

Fra september bliver det muligt at tage en delecykel, når du skal til arbejde, uddannelse, fritidsaktiviteter eller måske handle. I Ishøj Kommune bliver der nemlig opsat cirka 120 el-delecykler fra Dott, som skal gøre det nemmere at kombinere delecykler med kollektiv transport 

Drømmer du om at lade bilen stå og transportere dig lidt grønnere? Eller måske synes du, at der er lidt for langt fra stationen til din arbejdsplads eller uddannelse? Så kommer der fra september 2024 en helt ny mulighed for dig i hverdagen. Ishøj Kommune introducerer nemlig i samarbejde med Region Hovedstaden og Dott omkring 120 el-delecykler her i kommunen.

”I Ishøj Kommune er vi ambitiøse, når det kommer til vores klimamål om at reducere CO2-udslippet frem mod 2030. Derfor bakker vi op om tiltag, der kan være medvirkende til, at flere vælger at lade bilen stå hjemme. Tanken med delecyklerne er at gøre det nemt for både pendlere og fritidsrejsende i Ishøj Kommune at komme til og fra den kollektive trafik. Særligt når Hovedstadens Letbane står færdig i 2025. Det er både godt for klimaet, trængsel og at mindske støjen fra vejene,” siger borgmester Merete Amdisen.

Ishøj Kommune er sammen med otte andre kommuner med i projektet Delemobilitet i Forstæderne, som er finansieret af Region Hovedstaden. Sammen med Gate 21 arbejder partnerne for at gøre det nemmere at tage den kollektive transport ved at understøtte den med delecykler, så du kan komme helt hen til din destination. 

Der er i alt 1.800 delecykler i de ni kommuner, som kan hentes og afleveres igen i over 160 områder, der er markeret i Dott’s app. Det er også i Dotts app, du opretter dig som bruger. Ved oprettelsen får du to tures gratis kørsel – og herefter kan du oprette dig som abonnent, hvis du har et stort behov eller leje på tur-basis.

Samarbejdet giver brugerne nye muligheder   

Det er første gang, at delecykler udrulles i ni nabokommuner samtidigt i Danmark. Ofte ses de i storbyer, men med delecykler i forstæder til København får borgere og pendlere nu en helt særlig mulighed for at bruge cyklerne på tværs af kommunegrænser.

”Jeg er glad for, at vi i forstadskommunerne nu også kommer med på bølgen og får en samlet og fleksibel løsning, hvor borgere og pendlere kan komme på tværs af nabokommunerne. Samarbejdet på tværs giver os også mulighed for at dele erfaringer med de andre kommuner, der er med i projektet. Nu er vi spændt på at se, hvordan borgerne tager imod delecyklerne,” siger Merete Amdisen.

For kommunerne er samarbejdet med regionen også givtigt, da det kan være en udfordring for kommunerne at koordinere og finansiere en fælles løsning. Dét har kommunen fået i dette projekt. Projektet løber frem til udgangen af 2025, hvorefter kommunerne og regionen beslutter, om delecyklerne fortsat skal være et tilbud til borgerne i de ni kommuner. 

Kom og hør mere om cyklerne den 11. september

El-delecyklerne kommer til Ishøj Kommune i starten af september måned. De bliver placeret forskellige steder i kommunen, bl.a. ved stationen og Arken. Du finder cyklerne via Dott´s app.

I Ishøj holder Dott et event den 11. september kl. 16-18 på stationsforpladsen, hvor du kan stille spørgsmål og få hjælp og vejledning til, hvordan du bruger app og lejer en elcykel.

Om delecyklerne

Projektet opsætter i alt 1.800 el-delecykler fra Dott, der fordeles på over 160 offentligt tilgængelige hente- og afleveringsområder i de ni kommuner. Områderne kan ses i Dotts app. Delecyklerne dækker dermed store dele af de ni kommuner.

Brugere af delecyklerne kan leje cykler på tur-basis eller købe et abonnement i Dotts app, hvis de f.eks. vil benytte cyklerne til og fra arbejde i hverdagen. På den måde kan man spare at have f.eks. en stationscykel eller tage sin cykel med frem og tilbage i toget. Det er også muligt at leje en cykel til enkeltture. 

Om projektet Delemobilitet i Forstæderne

Projektet Delemobilitet i Forstæderne vil med delecyklerne styrke den kollektive transport og den kommende Hovedstadens Letbane. Kombinationen af delecykler og kollektiv transport gør det mere attraktivt for borgerne at tage tog, bus og Hovedstadens Letbane og vil forbedre tilgængeligheden til de mange virksomheder, uddannelser og oplevelser i området langs letbanen. 

Region Hovedstaden finansierer opsætningen af delecykler og koordinerer arbejdet i tæt samarbejde med Gate 21 og de ni kommuner. 
Projektet løber fra 1. september 2024 til udgangen af 2025 med mulighed for en 1-årig forlængelse. Region Hovedstaden finansierer ordningen med 3,5 millioner kroner. Projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.