Flere er plaget af trafikstøj, men støjvolden har gjort en stor forskel for de mest støjbelastede
23. april 2024
Antallet af støjbelastede boliger er steget, viser en ny støjkortlægning, som Ishøj Kommune har fået udarbejdet. Til gengæld har støjvolden gjort en stor forskel for 95 procent af de mest støjbelastede boliger
Trafikstøjen er til stor frustration for mange af os i Ishøj Kommune. Derfor har både borgere og kommunalpolitikere løbende råbt op for at gøre opmærksom på problemet, og bedt regeringen og Folketinget om hjælp til at mindske trafikstøjen fra statens motorveje.
Men der er også tiltag, vi som kommune selv kan gøre for at mindske støjen. Støjkortlægningen som Ishøj Kommune har fået udarbejdet, giver de nyeste data om støjbelastningen, som kommunen nu skal bruge til at udarbejde en støjhandleplan.
”Flere af vores nabokommuner er omfattet af statslige krav om kortlægning af støj og udarbejdelse af støjhandleplaner, men det gælder ikke for Ishøj Kommune. I partierne bag budgetaftalen for 2023 ser vi dog et behov for at gøre det alligevel, da mange af vores borgere er meget plaget af støj. Derfor afsatte vi midler til at få udarbejdet en støjkortlægning og en støjhandleplan,” forklarer Kalbiye Yüksel, formand for Klima- og Miljøudvalget.
Flere er plaget af støj
Den nye støjkortlægning viser, at antallet af boliger, som ligger over den vejledende støjgrænse på 58 dB, er steget med næsten 50 procent i perioden 2014-2023. Til gengæld er antallet af de svært støjbelastede boliger (over 68 dB) faldet med 95 procent. Det skyldes efter alt at dømme etableringen af støjvolden.
”At støjvolden gør så markant forskel, for de mest støjplagede boliger, er en rigtig god nyhed. Desværre er vi bare oppe imod, at trafikmængden på Køge Bugt-motorvejen er steget med 27 procent i samme periode ifølge Vejdirektoratets trafiktælling. Derfor ser vi beklageligvis alligevel en stigning i antallet af støjbelastede boliger, som ligger over Miljøstyrelsens grænseværdi på 58 dB. Med de nye tal fra støjkortlægningen vil vi fortsat lægge pres på regeringen og Folketinget i forhold til at mindske støjen fra de statslige motorveje, og derudover afsøge ideer til, hvad vi fortsat kan gøre i forhold til støj fra kommunale veje,” fortæller Kalbiye Yüksel.
Arbejdet med støjhandleplan sat i gang
Med støjkortlægningen i hånden sætter Ishøj Kommune nu arbejdet med støjhandleplanen i gang. Planen skal komme med nye idéer til, hvordan kommunen kan forebygge og nedbringe støjen. Derudover vil kommunen fortsat arbejde på at få del i midlerne fra regeringens støjpulje og i samarbejde med det tværkommunale Silent City-samarbejde fortsat lægge pres på for at få nedsat hastigheden på motorvejene.
- Antallet af boliger i Ishøj belastet af trafikstøj over 58 dB er i perioden 2014-2023 steget med 47%. Langt størstedelen kommer fra motorvejen.
- Var der ikke anlagt en støjvold syd for Køgebugt-motorvejen havde stigningen været 67%
- Meget forskning viser, at det har konsekvenser for helbredet at leve i trafikstøj over 58 dB
- Seneste forskning antyder, at også lavere trafikstøj kan have konsekvenser for helbredet.
- Ishøj Kommune arbejder sammen med andre hovedstadskommuner i Silent City samarbejdet på at få nedbragt støj fra motorvejene ind mod København.