Når undervisningen er mere end bogstaver og tal
18. januar 2024
Ishøj Kommune styrker elevengagementet gennem innovative Engineering forløb
Der var flotte og gennemtænkte beviser på, at eleverne på Strandgårdskolens syvende årgang havde gjort sig mange tanker og arbejdet målrettet med stor entusiasme, da de fremviste deres opfindelser af vandalarmer lavet ud af elektriske kredsløb.
Det var Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye og Børne- og undervisningsordfører Lotte Rod, der var kommet på besøg for at se, hvordan eleverne havde løst opgaven om klimaudfordringer ved vandstigninger, som var blevet givet i undervisningsforløbet Engineering i skolen. Et program, som har fokus på at øge elevernes engagement, ved at arbejde mere med konkrete opgaveløsninger og processer, særligt i naturfagene, hvor eleverne lærer via praktiske problemstillinger og ved at gå nysgerrigt og konkret til værks.
Når man lærer noget med mere end én sans ad gangen
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, som selv er uddannet murer, kender om nogen behovet for at bruge og lære med hænderne.
”Hele det boligområde, som vi står i lige nu, har jeg været med til at mure for 17 år siden. Jeg er meget optaget af, at børn ikke kun skal sidde ned hele dagen og lytte. Det er vigtigt, at de også selv får hænderne på materialerne og på teknikkerne. Det er ikke, fordi jeg selv er håndværker, men folk, der har forstand på læring og undervisning, siger, at hvis man lærer noget med mere end én sans ad gangen, så hænger det bedre fast.”
Borgmester Merete Amdisen, som gik rundt imellem bordene og talte med eleverne, sagde efterfølgende.
”Det gør jo ikke noget, at det er sjovt at gå i skole, og det er tydeligt, at det bliver det, når eleverne får stimuleret nysgerrigheden ved selv at få lov at prøve sig frem. Det er i høj grad også lærernes fortjeneste, når de nu tilrettelægger undervisningen på denne måde.”
Ishøj Kommune er en af de 10 kommuner, som siden 2017 har været en del af programmet Engineering i skolen.
Gennem indsatser fra indskoling helt frem til studievalg er det planen at stimulere elevernes motivation bredt og samtidig arbejde ud fra kendsgerningen, at børn og unge har forskellige forudsætninger og behov, som der skal tages højde for, hvis flere skal inkluderes i science og teknologi.