Borgernære teams

Fra starten af 2025 arbejder vi i faste tværfaglige og selvstyrende teams i hjemmeplejen. Vi kalder det borgernære teams, for det er borgeren, der er omdrejningspunktet

Med de borgernære teams er vi en fast og tæt samarbejdende gruppe af medarbejdere, der kommer i borgerens hjem, så borgeren bl.a. slipper for at starte forfra med at fortælle om sig selv og sine behov for hjælp og pleje, hver gang der træder en ny medarbejder ind ad døren.

I de borgernære teams teams har vi et særligt fokus på helhedspleje, så vi i et tæt samarbejde mellem sygeplejersker, SOSU-assistenter, SOSU-hjælpere og rengøringspersonale hurtigt og gnidningsfrit koordinerer opgaverne imellem os, når noget ændrer sig i borgerens liv.

Dialog og bidrag

Som borger og pårørende er du altid velkommen til at tale med de medarbejdere, der kommer i hjemmet – både om dette og naturligvis generelt om dine behov.

Hvis du har et akut spørgsmål eller en besked i hverdagen, kan du let få hjælp ved at kontakte vores borgertelefon på nr. 43577706 i tidsrummet kl. 8 - 11 og 12.30 - 14 fra mandag til torsdag og fredag fra kl. 8 - 11.

Har du et specifikt spørgsmål eller en besked vedrørende den ydelse, du er visiteret til, er du meget velkommen til at kontakte visitationen på ”Din indgang” på nr. 43 57 67 77 i tidsrummet fra kl. 9 - 15 mandag til torsdag og fredag fra kl. 9 - 13.

Og hvis du har mere generelle spørgsmål eller behov for en overordnet drøftelse af den hjælp og pleje, du modtager, sidder en af vores ledere klar på telefon nr. 51 57 78 49 hver torsdag mellem kl. 15 og 16.

Vi har oprettet borgernære teams ud fra følgende principper:

  • Nære relationer til borgere og kollegaer på tværs af faggrupper
  • Tværfaglighed i samarbejdet mellem SOSU-hjælpere, SOSU-assistenter, sygeplejersker, terapeuter og visitation
  • Styrket sammenhæng mellem dag-, aften- og nattevagt
  • Balance mellem bæredygtighed  i teamets størrelse, økonomi og relationer og viden om borgerne
  • Mindst mulig forandring i forhold til den teamopdeling, der er i dag – kendte borgere, kendte kollegaer, kendte ledere, fokus på opgaver

Når vi arbejder i borgernære teams, opnår vi følgende:

For borgeren                                                               

  • Stabilitet og tryghed
  • Relationel kontinuitet
  • Styrket kvalitet i indsatsen                          

For fagligheden

  • Fælles opgaveløsning
  • Sammenhængende forløb
  • Tværfaglighed og rette kompetencer

For medarbejderne                                                     

  • Mere faglig ledelse                                           
  • Større indflydelse                                             
  • Trivsel, arbejdsglæde og arbejdsmiljø 

 

Selvstyret rute- og vagtplanlægning er målet for de borgernære teams, og som vi igennem 2025 arbejder på at opnå. Det betyder, at vi får:

  • Mere ansvar til det borgernære team - med koordinering i forhold til daglige borgerbesøg og dialog med visitationen
  • God ruteplanlægning - med øje for ressourcer, kvalitet og sammenhæng på tværs
  • Styrket teamledelse - via ledelse tæt på med fokus på faglig kvalitet i opgaveløsning
  • Effektiv vagtplanlægning - på tværs af døgnet, digitaliseret, selvstyrende