”Jeg kom rigtig godt fra start i mit nye job"
Som arbejdsplads ønsker vi at gøre os umage med at give nye kolleger en god start i jobbet. Her fortæller Kristina Paaske Laursen om hendes oplevelser som nyansat kvalitets- og udviklingssygeplejerske i Hjemmeplejen
I Hjemmeplejen har medarbejdere og ledere haft fokus på at sikre god onboarding for nye medarbejdere. I en tid med mangel på kvalificeret arbejdskraft er den indsats kun blevet endnu vigtigere.
”Vi ønsker at give nye medarbejdere den bedst mulige start i jobbet. Derfor handler onboarding hos os om mere end den gode velkomst. Vi har fokus på, at vores nye kolleger oplæres og integreres godt på arbejdspladsen. Derfor kan vi sagtens have introduktionsprogrammer med op til et halvt års varighed. Her sørger vi for, at medarbejderen får viden om alt fra arbejdsopgaver, arbejdsgange, relationer til samarbejdspartnere og kendskab til organisationen, kulturen og vores værdier,” siger Dina Munk-Hansen.
Derudover kører Hjemmeplejen også med mentorordninger, fortæller Dina Munk-Hansen.
”Med mentorordningen sikrer vi, at den nye medarbejder får sparring, og der løbende bliver fulgt op på, hvordan det går med introduktionen og om medarbejderen er faldet godt til, forklarer Dina Munk-Hansen.
Introforløbet gav mig tryghed
En af dem, der for nylig har været igennem et introforløb i Hjemmeplejen og Hjemmesygeplejen er Kristina Paaske Laursen. Hun blev ansat for et år siden i stillingen som kvalitets- og udviklingssygeplejerske.
”Jeg har aldrig prøvet at få så udførligt en introduktion til et nyt job. Det var virkelig godt. Jeg synes altid, at det er nervepirrende at skifte arbejde. Men her var introforløbet med til at skabe tryghed for mig,” fortæller Kristina Paaske Laursen og fortsætter:
”Jeg fik introprogrammet tilsendt allerede før første arbejdsdag. Her stod der bl.a., hvilken kommune jeg kom til, hvordan organisationen er sat sammen, noget om værdierne og kulturen, og hvordan de varetager studerende og elever. Jeg kunne også slå op i programmet og finde navne på afdelingslederne i Hjemmepleje og Hjemmesygepleje. Derudover fik jeg også et dagsskema, hvor der stod, hvad jeg skulle lave, og hvilke kolleger jeg skulle samarbejde med,” forklarer Kristina Paaske Laursen.
Rum til at vende usikkerheder
Udover et godt introprogram fremhæver Kristina Paaske Laursen også synlig ledelse og opfølgning, som tryghedsskabende.
”I den første tid spurgte min leder ind til mig hver dag, og sikrede sig, at jeg havde det godt. Efter noget tid gik vi over til ugentlige møder, hvor jeg fortsat kunne vende usikkerheder i det nye job og få den nødvendige sparring,” fortæller Kristina Paaske Laursen.
I Hjemmeplejen og Hjemmesygeplejen arbejder ledere og medarbejdere løbende med at finpudse introforløbet og bruger også aktivt den feedback som nye medarbejdere giver.
Bliver klædt på til opgaverne
Kristina Paaske Laursen er efter et år i jobbet også blevet en del af arbejdet med at skabe gode introforløb.
”Vi har tilføjet kompetenceskema til introforløbet. Som nyansat kommer du med generelle kompetencer, men kan også have brug for at tilegne dig nye. Fx har du måske ikke lært at give støttestrømper på. Med kompetenceskemaet sikrer vi os, at alle nye medarbejdere bliver oplært i de kompetencer, vi som arbejdsplads har brug for i hverdagen for at løse opgaverne, fortæller Kristina Paaske Laursen og slutter:
”Alt i alt giver det en tryg opstart, hvor du bliver klædt på til opgaverne, oplever en synlig ledelse og får den nødvendige sparring og opfølgning. Vi finpudser stadig, men det giver rigtig god mening, at vi gør os ligeså umage med at fastholde nye medarbejdere, som vi gør for at finde dem,” smiler Kristina Paaske Laursen.