Sagsbehandling og sagsbehandlingsfrister

Her kan du læse om, hvordan vi behandler sager i Ishøj Kommune, og hvor lang tid det typisk tager. Du finder også oplysninger om dine klagemuligheder som borger

Ishøj Kommune bestræber sig på at holde sagsbehandlingstiden så kort som muligt.

Hvis sagsbehandlingen trækker ud, skal du have besked om det, og hvad grunden til det er. Du skal så vidt muligt have besked om, hvornår sagen kan forventes færdig.

Her kan du se behandlingstiden for sager på social- og beskæftigelsesområdet:

Kommunens administrative medarbejdere indhenter alle relevante oplysninger i din sag og vurderer, hvad sagen betyder for området.

Enkle sager bliver ofte afsluttet direkte af administrationen.

De mere komplekse sager bliver sendt videre til det relevante nævn eller kommission og derefter til det relevante politiske udvalg.

Mange af disse sager afgøres i udvalget, mens resten sendes videre til byrådet med en anbefaling fra udvalget.

Hvis du som borger er utilfreds med Ishøj Kommunes behandling af sagen, bør du rette henvendelse til den pågældende sagsbehandler. Herefter kan der klages til den ansvarlige leder. Og endelig kan du klage til borgmesteren eller byrådet.

Hvis du fortsat er utilfreds, kan der rettes henvendelse til overordnet myndighed. Det kan for eksempel være klageinstansen for det pågældende område.

DU KAN HER LÆSE MERE OM DINE KLAGEMULIGHEDER

Ishøj Kommune følger ombudsmandens principper for god forvaltningsskik.

God forvaltningsskik er et udtryk for, hvordan myndighederne bør opføre sig over for borgerne. Det er ikke bindende retsregler.

God forvaltningsskik kan for eksempel være, at myndighederne:

  • besvarer borgernes henvendelser inden for en rimelig tid
  • behandler borgerne korrekt og høfligt
  • skriver til borgerne i et sprog, som de kan forstå
  • har orden i deres sager

Sager, der behandles af en offentlig myndighed, bør behandles så enkelt og hurtigt som muligt.