Fritidsjobordningen til unge under 18 år

Med fritidsjobordningen er der mulighed for at støtte kriminalitetstruede unge i at få et fritidsjob med erhvervsmentor

Formålet med Ishøj Kommunes Fritidsjobordning er at støtte kriminalitetstruede unge i Ishøj i at få et fritidsjob.

De unge får mulighed for at møde positive rollemodeller på arbejdspladsen og får mulighed for at opnå erfaring med arbejdsmarkedet.

Kriminalitetstruede unge i alderen 15-17,5 år og bosiddende i Ishøj Kommune.

Hvad vil det sige at passe et job, tyde en lønseddel, betale skat og generelt at begå sig på en arbejdsplads?

Det er alt sammen noget, som unge gennem Fritidsjobordningen får mulighed for at prøve af med støtte fra deres erhvervsmentor.

Hvad er Fritidsjobordningen?

Fritidsjobordningen er et samarbejde mellem det lokale erhvervsliv og Ishøj Kommune. I Fritidsjobordningen ansættes unge i fritidsjob en lokal virksomhed med erhvervsmentorstøtte.

Erhvervsmentoren er en leder eller en medarbejder på arbejdspladsen, der har til opgave at støtte den unge i at begå sig på arbejdspladsen.

De unge er ansat med erhvervsmentorstøtte i virksomheden de første seks måneder af deres ansættelse, og herefter overgår de til ordinære vilkår. I særlige tilfælde kan erhvervsmentorstøtten forlænges i op til tre måneder.

Fritidsjobkoordinatoren i kommunen formidler kontakt mellem den unge og virksomheden, og har løbende kontakt med den unge og virksomheden med henblik på at sikre et godt forløb og fastholde den unge i jobbet.

Unge kan visiteres til Fritidsjobordningen af fagpersoner omkring den unge, fx den unges skolelærer, UU-vejleder eller rådgiver. Herefter vurderes det, hvorvidt den unge er i målgruppen, og om det er realistisk, at den unge kan varetage et fritidsjob med erhvervsmentorstøtte.

SSP konsulent Brian Bergmann kan kontaktes med henblik på visitering på tlf. 2498 3654 eller bberg@ishoj.dk.

Fritidsjobkoordinator Anne-Mette Palm varetager den daglige koordination af Fritidsjobordningen og kan kontaktes vedrørende allerede indskrevne unge.

Anne-Mette Palm kan kontaktes på tlf. 6114 6005 eller apalm@ishoj.dk.