Sammen om et VILDERE Ishøj

30.08.2021

Ishøj Kommune, Strandgårdsskolen, AAB Vejleåparken og Danmarks Naturfredningsforening havde sammen arrangeret et leslåningsarrangement.

I et område af Vejleåparken har græsset fået lov at gro hele sommeren, for at give plads til flere insekter og mere variation af græsser og urter som en del af projektet ”Danmarks VILDESTE Kommune.”

Strandgårdsskolens elever, forbipasserende, DN medlemmer og formanden for Klima- og Miljøudvalget, Erkan Yapici, hjalp med at svinge leen og få det lange græs slået.

Undervejs stødte vi på insekter, sommerfugle og bier, og der var endda en hvepse-edderkop, som havde lagt æg i det høje græs.

Udover at det lange græs og de slåede stier skaber nye rum og gør området mere spændende for os tobenede, så var det også tydeligt, at flere firbenede allerede var flyttet ind.

Der var meget græs, der skulle slås, så det, der ikke er blevet slået med leen, kommer Ishøj Kommunes driftsfolk og slår, så vi kan få fjernet næringsstoffer og skygge. Dermed giver vi plads til mere variation og flere urter næste år.

Det var en rigtig hyggelig og lærerig dag, som vi håber kan gentages næste år.