Visionen: Fælles om mulighedernes Ishøj

Ishøj Byråd ønsker at skabe et mulighedernes Ishøj for Tobias, Ali og Anne – og alle andre borgere i Ishøj. Vi ønsker at skabe en god fremtid for Ishøj og for vores børn, børnebørn, forældre, venner og naboer – i Ishøj

Drømmen er, at Ishøj i 2035 er en både økonomisk robust, grøn og mangfoldig kommune, som er kendetegnet ved velfærd, sammenhold og tryghed for alle borgere.

Det er ikke en vision, vi kan nå alene. Vi inviterer derfor det stærke fællesskab og de aktive borgere, som er Ishøjs største styrke, med på rejsen med at definere og skabe mulighedernes Ishøj.

Ishøj er et stærkt fællesskab

Vi er stolte af vores kommune! Ishøj har så meget at byde på. Her er rart og trygt at være med stærke fællesskaber, en mangfoldighed af gode mennesker og unikke muligheder for et aktivt liv.

Ishøj er både by og landsby - med butikker, lejligheder, villakvarterer og landlig idyl. Her er nem adgang til storbyliv og arbejdspladser og gode muligheder for at bevæge sig rundt via stier, veje, S-tog og – inden længe – en letbane.

Ishøj er også grøn natur, hav og strandpark – med syngende fugle, summende insekter, blomstrende enge og højlandskvæg på marken.

Ishøj er et fællesskab, som er kendetegnet ved både forskellighed, tolerance og sammenhold. De mange foreninger i Brohuset, idrætsforeningerne og alle de lokale ildsjæle, som brænder for Ishøj, er en helt særlig og vigtig ressource for vores lokalsamfund.

Det er nogle af de kvaliteter og potentialer, vi skal bygge fremtiden på.

Byrådet har ansvar for fremtiden

Det er dog ikke en selvfølge, at Ishøj i fremtiden er en kommune i balance med mange muligheder for alle borgere. Sagen er nemlig, at vores fællesskab og velfærd er presset af komplekse udfordringer, som påvirker både den enkelte borger og kommunen som helhed.

Helt grundlæggende står vi over for det store problem, at vi i fremtiden hverken har penge eller medarbejdere nok til at opretholde det serviceniveau, kommunen leverer i dag, bl.a. fordi antallet af borgere over 80 år fordobles i de kommende år.

Som byråd har vi et ansvar for at tackle disse udfordringer.

Vi har et ansvar for vores borgeres velfærd og for lokalsamfundets sammenhængskraft, både nu og i fremtiden. Som byråd har vi kort sagt ansvaret for at sætte kursen for en udvikling, der kan skabe fundamentet for en god fremtid for Ishøj.

Vi skal turde drømme sammen

Sammen med borgerne og andre vigtige aktører vil vi derfor finde ud af, hvordan vi i fællesskab udvikler mere sunde og aktive liv. Vi skal i fællesskab turde drømme, så der også i fremtiden er engagerede borgere, der vil deltage i udviklingen af kommunen.

Vi skal sammen tackle klimaforandringerne, som giver stor risiko for oversvømmelse – og Ishøj er særlig udsat pga. vores beliggenhed ved Køge Bugt.

I fællesskab skal vi knække koden til, at flere har lyst til at uddanne sig, og at beskæftigelsen i Ishøj stiger.

Vi kan ikke nå ambitionerne alene! Vi er afhængige af, at vi sammen løfter Ishøj, og at borgere, familier, naboer, foreninger, ildsjæle, uddannelsesinstitutioner, virksomheder og kommunens medarbejdere vil samarbejde med os om at skabe en stærk fremtid for Ishøj: At vi i fællesskab skaber et mulighedernes Ishøj, som vi alle kan være stolte af.

Det er byrådets vision for 2035.

Download byrådets vision som pdf

Se de fire pejlemærker for mulighedernes Ishøj:

Børn i skole

Hvorfor har byrådet formuleret en vision for fremtidens Ishøj?

En vision er et billede af en ønsket fremtid på lidt længere sigt. I Ishøj Byråd har vi med vores vision valgt at kigge frem mod år 2035.

Det er et stykke ude i fremtiden, så vi kan tillade os at være ambitiøse. Samtidig er det en fremtid, som er inden for rækkevidde, og som får betydning for de fleste af os.

Udover visionen har Ishøj Kommune også seks hovedpolitikker og en række politisk godkendte strategier for forskellige områder. Hvis vi skal forløse Ishøjs potentiale og løse de komplekse udfordringer, vi som kommune står over for i fremtiden, kræver det imidlertid, at vi som et samlet byråd sætter en langsigtet kurs, som går på tværs af både faglige og politiske forskelle.

Denne langsigtede og tværgående kurs er hermed sat med vision 2035.